Nacházíte se: Úvodní stránka Drogy a nemoci Syfilis

Syfilis

Syfilis, nazývaná také příjice nebo lues, je infekční pohlavně přenosná choroba, kterou vyvolává bakterie spirálovitého tvaru - spirochéta Treponema pallidum. Člověk je jediným hostitelem této bakterie.

Syfilis se přenáší pohlavním stykem - vaginálním, análním i orálním, krví, prostřednictvím drobných poranění na kůži nebo sliznici. I jiný přenos je možný - např. kontaminovanými předměty.

Bakterie může napadnout i plod těhotné syfilitické ženy v případě proniknutí placentou (transplacentární přenos), dítě se rovněž může nakazit mateřským mlékem při kojení. V případě, že k tomu dojde, dochází u novorozence k závažnému poškození organismu, které nezřídka končí smrtí. Dříve představovala riziko i krevní transfuze, v dnešní době už je takový přenos téměř vyloučený díky důkladnému testování dárců krve.

Pro nemoc jsou typická tři stádia, přičemž v konečné fázi dochází k vážnému poškození organismu, demenci a v případě absence léčby i ke smrti nebo invaliditě.

Syfilis příznaky nemoci

Inkubační doba choroby se pohybuje v rozmezí 9 - 90 dnů, nejčastěji 3 týdny

Choroba syfilis je charakterizována třemi vývojovými fázemi.

1.  Primární stadium, příznaky - prvním příznakem nemoci je vznik rudého, tvrdého nebolestivého vředu, který se objeví asi za 3 týdny od sexuálního styku v místech, kde bakterie pronikla do organismu. Z vředu po zmáčknutí vytéká čirá, vysoce infekční tekutina. O další 3 týdny později zpravidla dojde ke zduření svodných lymfatických uzlin (pokud je místem průniku genitál, jde o tříselné mízní uzliny, pokud jde o ústa, zvětší se krční uzliny). Uzliny jsou zvětšené většinou jen na jedné straně. Vřed během měsíce až 6-ti týdnů spontánně vymizí.

2.  Sekundární stadium, příznaky - zpočátku typicky únava, deprese, zvýšená teplota, bolesti hlavy, kloubů nebo kostí. Rozvíjí se povšechné zvětšení mízních uzlin po těle. V druhé fázi infekce postupuje mízní cestou a šíří se krevním oběhem do celého těla. Náhle se objevuje symptomatická vyrážka na kůži trupu a končetin a na sliznicích. Vyrážka může mít různý vzhled, většinou je ohraničená a nesvědí. Postižení sliznic je časté, poškození tkání - léze jsou též infekční. Asi ve 30% případů jsou postiženy sliznice v ústech, při postižení krčních mandlí vzniká syfilitická angína (na sliznicích a mandlích většinou růžové až červené plošky / pupínky / vřídky). Tyto příznaky se po odeznění mohou znovu objevit a několikrát zopakovat. Syfilida v této fázi může být provázena hepatitidou, vysokými horečkami nebo zánětem mozkových blan. Pro toto období jsou typické další, poměrně rozmanité, kožní příznaky. Přibližně do dvou let všechny projevy mizí a nemoc přechází do své latentní (bezpříznakové) fáze.

3.  Terciární stadium, příznaky - třetí fáze nemoci, tzv. pozdní syfilis, náhle přeruší latentní stádium, v jehož průběhu se infikovaný cítil zdráv a bez komplikací. Ale právě v latentní fázi se bakterie šíří organismem a poškozuje ho. Latentní období končí po 5 - 20 letech. V tomto stádiu je pacient nejméně nakažlivý pro okolí, protože bakterie jsou uzavřeny v obalu imunitních buněk. Zánět poškozuje nervovou tkáň, což vede k neurologickým příznakům (obrna) a psychologickým změnám (poruchy řeči, demence, což v konečném stádiu vede k tzv. progresivní paralýze s celkovým rozpadem osobnosti.). Dále bývají postiženy kosti, klouby, játra a jiné orgány. Hrozí riziko narušení cév, především aorty a koronárních cév, na nichž dochází k nekróze stěny s rizikem vzniku výdutí (aneurysmat). Charakteristický je rozpad kožní i kostní tkáně, což destruuje nosní přepážku a horní patro v dutině ústní.

Syfilis léčba

Základem léčby je včasná diagnóza. Léčbu zajišťuje dermatovenerolog na příslušném oddělení. K vyléčení se aplikují antibiotika, většinou penicilin. V případě alergie na penicilin se používá tetracyklin.

Nejčastěji se lék podává injekcí do svalu. V případě první a druhé fáze nemoci trvá léčba přibližně 14 dní. V latentní fázi se pacient léčí antibiotiky 3 týdny a syfilis s neurologickými příznaky 10 - 30 dní.

Nebezpečné na této chorobě by mohlo být přehlížení příznaků a nezahájení léčby včas. Syfilis postihuje vnitřní orgány, kůži, kardiovaskulární systém, pohybovou a centrální nervovou soustavu.

Syfilis podléhá povinnému hlášení. To v praxi znamená, že vyšetřující lékař je povinen informovat o pacientově onemocnění místní hygienickou stanici. Společně se pak účastní vyhledávání pacientových sexuálních kontaktů, které musí rovněž podstoupit vyšetření na syfilis. Onemocnění se nejčastěji vyskytuje ve věkové skupině 15 - 30 let.

Všichni lidé, kteří prodělali syfilis, jsou po zaléčení průběžně sledováni lékařem. Ve stanovených termínech se provádí odběry krve. V prvním půlroce se kontroly provádějí jednou za 1-2 měsíce, v následujícím pololetí dvakrát. Druhý rok je nutné se na kontrolní vyšetření dostavit ještě dvakrát. Pacienti, u kterých došlo k rozvoji terciárního stádia, a pacienti s vrozenou syfilidou (infikováni jako plod od syfilitické matky) se z evidence nevyřazují nikdy.

Syfilis, pokud se léčba zahájí včas, je onemocněním velmi dobře léčitelným a vyléčitelným. V 1. stadiu zcela bez následků, v 2. stadiu s možnými zdravotními následky. Syfilis ve 3. stadiu se vyléčit nedá.

Prevence onemocnění

Ještě před léčbou začíná prevence. Prevencí rozumíme věrnost partnerovi, odpovědné sexuální chování, tzn. bezpečný sex s použitím kondomu, který při správném použití snižuje riziko přenosu na minimum. Na druhou stranu v případě, že jsou infekční ložiska mimo oblast krytou kondomem, nemůže ani ten nemoci zabránit.

Kontakty:

Medicentrum Beroun