praktická lékařka-závislá na lécích
hanka
Dobrý den,chtěla bych vás požádat o radu.Má známá je praktická lékařka(55 let)-má soukromou praksi.Již několik let je závislá na užívání různých léků-lexaurin, neurol, hypnox, rohypnol...Léky si obstarává tak, že je píše na pacienty a porůznu vyzvedává v lékárnách. Léky užívá prakticky denně, a to i v pracovní době.Bývá to na ní dost vidět.Několikrát došlo k tomu, že na pohotovosti byla v takovém stavu, že musela být převezena domů a vystřídána.Praxi má společnou se svým manželem, ten ji zastává v práci, když je to už neúnosné.Jejího muže a blízké okolí to velmi trápí. I přes zřejmý stav věci není ochotna přiznat okolí, jak to je-i když je přistižena s krabičkou léků v ruce-ona nic nebere...atd.Léky si schovává po různých skrýších v domě.Léčit se odmítá. Mám obavy, že jednou z toho může být velké neštěstí pro ni i pro okolí.Zajímalo by mě, je li možné na toto chování upozornit nějaké kompetentní úřady-lékařskou komoru, policii...a jakým způsobem? Děkuji za odpověd.

Odpověděl: Jakub Minařík
Myslím, že vaše možnosti jsou trochu omezené tím, že když zasáhnete tak jak myslíte, tak matka o praxi a práci přijde. Což by zřejmě nebylo úplně moudré, protože by to její stav moc nevylepšilo a navíc lékař si s tím, že mu seberete recepty vždycky poradí. Nové si koupíte v SEVTu a razítko vám udělají na každém rohu. Myslím, že existují 2 varianty: Ta dobrovolná spočívá v tom, že se s matkou dohodnete, že musí na léčbu. Pokud by bylo třeba, tak rád pomohu léčbu zprostředkovat, ... Existují možnosti jak ambulantní, tak ústavní. Vidělo by se dle stavu. Koneckonců, jestli matka vládne internetem, může se se mnou spojit i sama. Vy to můžete kontrolovat (jako že je v kontaktu a spolupracuje - pokud se na tom dohodneme). Můžete matce vysvětlit, že pokud nezvolí variantu dobrovolná, zvolíte cestu lékařské komory. V tomhle případě by bylo asi moudré se dohodnout s místním sdružením, optimálně s tím, kdo jej vede a ten by mohl vhodně využít svého vlivu a nějak jí do léčby dotlačit. No, tak asi, napište. :-)