Léčení...
Lucinda
Můj přítel má problémy s drogama-s pervitinem, věděla sem, že si občas vezme, ale dneska se mi svěřil, že už to nemá pod kontrolou a že se rozhodl jít na léčení...Ale odrazuje ho to, co všechno si musí zařídit než na léčení půjde..Jak je to vlastně ve skutečnosti, co musí udělat pro to, aby ho vzali do nějaké léčebny a jak dlouho tam bude muset být? Předem děkuju za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud se přítel rozhodl, že se půjde léčit, je to samozřejmě úžasné, ale na druhou stranu, je to jen první krok. A bohužel léčba neprobíhá tak, aby člověk přišel do léčebny a "oni" ho vyléčili. Závislost není chřipka, ale poměrně komplikovaná záležitost a léčebný proces je poněkud na dlouhé lokte. Léčba předpokládá, že k ní má člověk motivaci, že je ochoten do toho něco vložit a že bude na sobě pracovat. Takže pokud přítele odrazuje, co vše bude muset udělat, aby ho do léčby vzali, možná by bylo dobré si motivaci k léčbě ujasnit - v léčbě a po léčbě toho bude muset dělat ještě mnohem víc, co ho bude možná odrazovat - ale jen díky tomu se mu podaří abstinovat. Nelze úplně říct, jak dlouho člověk má být v léčbě. Záleží na tom, kolik mu je, jak dlouho drogy užíval, v jakém je psychickém a zdravotním stavu, zda má rodinné zázemí nebo nemá. Léčba může probíhat ambulantně nebo rezidenční formou, může být krátkodobá na několik týdnů nebo může trvat i déle než rok. Někdo úspěšně abstinuje po absolvování tříměsíční ambulantní léčby a někdo potřebuje rok léčby v terapeutické komunitě, a ani pak to nemusí vyjít napoprvé. Je to velmi individuální. Myslím, že by bylo nejlepší, kdyby mohl přítel nejprve zkonzultovat situaci s někým z odborníků například v kontaktním centru pro uživatele drog. Na základě informací o jeho situaci by mu mohli doporučit vhodný typ léčby, řekli by mu, co vše k nástupu do léčby potřebuje a pomohli by mu léčbu zprostředkovat. Obecně - k nástupu do psychiatrické léčebny zaměřené na léčbu závislosti potřebujete v zásadě pouze motivaci a platné doklady, takže v tom zas takový problém být neměl :) Jestliže se rozhodoval k léčbě v komunitě, tak to může být složitější, ale v zásadě je potřeba mít absolvovaný detox (cca týdenní pobyt na detoxifikační jednotce v léčebně), testy na HIV a hepatitidy (které mu udělají v průběhu detoxu), zaslaný dopis se žádostí o přijetí do komunity spolu se stručným životopisem... No, ale to by Vám všechno řekli v tom kontaktním centru. Pokud jste z Prahy, tak se můžete obrátit na Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, tel 283 872 186, mail kacko@sananim.cz. Pokud nejste z Prahy, můžete do pražského káčka zavolat a oni Vám řeknou, kde ve Vašem regionu je podobné zařízení, kam byste se mohli obrátit. Kdyžtak napište, jak to vypadá.