Je to vážné?
Eva B.
Dcera bere pervitin 3/4 roku. Nebydlí s námi, někdy nás navštíví. Minulý týden, když byla doma a převlékala se, všimla jsem si, že má na hrudi hodně červených fleků. Jinak už i dříve měla exem, ale tyto fleky vypadaly jinak. Je možné, že to je z pervitinu? Co by to mohlo být? K lékaři se ji moc nechce, říká, že to je exem. Moc me to trápí a mám obavy o její zdraví. Taky je strašně vyhublá, ale s braním drog nechce přestat. Pořád přemýšlím o tom, co ji zastaví, aby přestala brát. Vůbec ji nepodporujeme, jen se někdy ukáže doma. Nedávám ji ani jídlo, ani peníze, abych jí nepodporovala, i když mám obavy, že už je anorektička.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, hned na začátek musím říct, že takhle na dálku se původ dceřiných kožních problémů i jejich nebezpečnost a vážnost jen těžko posuzuje. Jak sama píšete, bylo by nejlepší, kdyby v tomto směru navštívila lékaře. Ani mě nepřekvapuje, že tuto možnost dcera zcela odmítá. U lidí, kteří berou drogy, tomu tak často bývá. Nicméně pervitin je droga a jako taková může být příčinou nejrůznějších kožních problémů. Jedním z účinků pervitinu bývají tzv. "záseky" - lidé se při nich zasekávají na jedné stereotypní činnosti i na několik hodin. Někteří se vydrží škrábat celé hodiny, takže si mohou pokožku velmi podráždit, někteří se škrábou až do krve. Když pak ještě vezmete v úvahu prostředí, ve kterém se dcera pravděpodobně pohybuje, je možné, že jde i o nakažlivé kožní onemocnění. Může tím ohrožovat i Vás, což by mohl být jeden z argumentů pro to, aby k lékaři nakonec zašla. Ještě k tomu hubnutí. Obzvlášť pervitin je typický tím, že uživatelé zhubnou. Je to způsobeno tím, že tělo vydává mnohem více energie a necítí potřebu ji doplňovat. Lidé tedy nejí proto, že necítí hlad a ne proto, že by jíst nechtěli. Když pak s drogami přestanou, zpravidla váhu bez větších obtíží a poměrně rychle získávají zpátky. Ale je pochopitelné, že velká vyhublost může mít za následek oslabení organismu a tedy i větší náchylnost k řadě infekčních onemocnění a dalším zdravotním komplikacím. Snad je má odpověď dostačující, jestli však máte jakékoli další dotazy, nebojte se na naši poradnu opět obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.