Maran
Dobrý den, rád bych pomohl svému zaměstnanci, který má problémy s alkoholem. Již přes rok se snažím jeho samotného domluvami a postihy motivovat k nápravě, bohužel po relativně krátkém čase se vcelku příznivý vývoj skokem zvrátí do opačného extrému. Naposledy jsme se dohodli, že zahájí protialkoholní léčení, nicméně cítím, že nemá odvahu a sám nikam nezajde a ani netuší kde začít. Nabídl jsem se, že mu v tom budu nápomocen. Mohli by jste mi prosím pomoci vyhledat nějaký kontakt na Praze 7 a poradit jak začít?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že v prvé řadě by to měl kolega zkonzultovat s někým z odborníků, kde by se mohl poradit o tom, jaký typ léčby by pro něj vzhledem k jeho situaci a stavu byl nejlepší. Může se obrátit na AT ambulanci (psychiatrická ambulance zaměřená na problematiku závislostí, především na alkoholu) na Praze 7, Argentinská 17, tel: 283 872 186. Popřípadě mohu doporučit další kontakty na AT poradny v Praze, kde kolegy, kteří tam pracují znám osobně, a to: Ambulance pro alkoholové závislosti při VFN Apolinář, Apolinářská 4, Praha 2, tel: 224968214, 224968236, MUDr.Dušan Randák. Ordinace pro návykové choroby, Pod Marjánkou 12, Praha 6, 160 00, tel: 233 351 603, MUDr. Drahomíra Syrovátková. Ordinace AT pro prevenci a léčbu závislostí, Kytlická 758, Praha 9, 190 00, tel: 286 892 964, MUDr. Jiří Kromholz. Kolega by si měl vybrat některý z kontaktů, zavolat tam a objednat se. Lze počítat s tím, že ho neobjednají ze dne na den, ale že termín bude až za několik dní. Vy můžete dohlédnout na to, aby tam zavolal a obejdnal se. Pak by tedy měl vyrazit na tu konzultaci. Pravděpodobně s ním dotyčný odborník naváže nějaký dlouhodobější kontakt a kolega by tam měl docházet pravidelně min jednou týdně. Je možné, že na základě posouzení stavu ho lékař odkáže na jiné zařízení, včetně možnosti, že mu doporučí ústavní léčbu. V Praze je možné ústavní léčbu absolvovat v Psychiatrické léčebně Bohnice nebo na odd. pro léčbu závislostí VFN (U Apolináře). Takže zatím přeji hodně štěstí a když by bylo potřeba, tak napište, jak to vypadá. Víte - ono když se pak s tím nějak nedaří hnout, tak je na místě výhrůžky splnit a opravdu ho ze zaměstnání propustit - občas to pomůže dotyčnému, aby si uvědomil, že má opravdu velký problém a začne s tím něco dělat. No, uvidíte, jak se to bude vyvíjet.