Cizina
Czi
Dceři je 23 let má dobře placené zaměstnání, dostala se do finančních potíží a přiznala, že bere heroin s krátkými přestávkami cca 5 let. Nechce jít do léčebny (maximálně na detox), že po léčení vetšina začne stejně znova a že to je k ničemu. Několikrát abstinovala, ale vždy se k drogám vrátila. Navrhuje, že po odabstinování odjede do ciziny aby byla v jiném prostředí. Je vůbec takový postup reálný? Rád bych věděl kolik procent vyléčených se vrátí k drogám.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, teoreticky je možné všechno - někomu pomůže odjezd do ciziny, jinému první léčba a třetímu zas třeba až desátá léčba...opravdu těžko říct, co zrovna zabere u Vaší dcery. Není pravda, že většina lidí po léčbě by se hned k drogám vrátila, důležité je ale také doléčování, které mnoho lidí zanedbá. Nejde jen o to vyabstinovat, ale hlavně abstinenci udržet dlouhodobě. I když Vaše dcera nechce do léčby, myslím, že by nebylo špatné zkonzultovat svoje plány s nějakým odborníkem alespoň ambulantně. A co se týče statistik - jsou hodně zavádějící, protože různá zařízení mají různá kritéria pro zařazení do skupiny abstinujících a také mnoho lidí, kteří s drogami po nějakém čase sami přestali, není zaneseno do žádných statistik. Takže bych se opravdu neodvážila uvádět nějaká spolehlivá čísla.