Působení kokainu
Dobrý den. Bavil jsem se s jedným klukem, který se zajímá o drogy a ten mi říkal, že u kokainu nedochází k dojezdům jako u pika nebo u É proto, že funguje jiným mechanismem. Prý nedochází k "vyplítvání" dopaminu či serotoninu jako u různých derivátů amfetaminu. To mě doceala zarazilo. Četl jsem, že kokain i metamfetamin účinkují podobně, tedy stimulují produkci dopaminu, či zamezují jeho zpětné vychytávání a pervitin navíc jeho rozklad. Nebo kokain jen zamezuje jeho vychytávání a nestimuluje vylučování dopaminu a tudíž nedochází k jeho vyčerpání? Prosím osvětlete mi podrobněji tuto problematiku. Velmi často se stýkám s uživatelui kokainu, kteří mi tvrdí, že po kokainu nemívají dojezdy, kdežto po metamfetaminu jsou kruté. Je to opravdu tak markantní rozdíl? Někteří mi také říkají, že kokain je daleko lepší než pervitin. Co se týče účinku, že je lepší, že se člověk cítí lépe. Na druhou tranu chrničtí pikaři, mi řeknou, že kokain je "s*ačka" Možná však jen nedají dopustit na to, na co jsou zvyklí. Prosím objasněte mi to. Děkuji Vám moc. S pozdravem Fíkus

Odpověděl: Jakub Minařík
Všechny látky s nefyziologickým stimulačním efektem na centrální nervový systém vedou nakonec ke stavu vyčerpání, který je známý jako dojezd. Efekt každé ze jmenovaných látek je trochu jiný, má jinou dynamiku, takže někdo, kdo je zvyklý na efekt pervitinu, bude mít pocit, že kokain nefunguje, nebo je to sr... . Jde prostě jen o zvyk. Co se týče ještě těch dojezdů - pokud budete brát kokain pravidelně, několikrát denně, dopracujete se k dosti podobným stavům. Kdyby byly ještě nějaké dotazy, ...