moje sestra
piscis
Nevím kam mám psát ta čísla odpovědí, abyste věděli o koho jde takže je napíšu sem: nejdřív to bylo 428709 a pak 623706. No a teď pokračuju. Navrhla jsem babičce aby se zašla poptat do poradny a tak šla (do jaké to nevím, předpokládám, že nejspíš k psychologovi). Dopadlo to tak, že se dohodla s mamkou, že ta přijede a že tam půjdou i se sestrou (ta o tom ale neví, takže nevím jestli ji tam nějak dotlačí, myslím totiž že se jí tam zrovna dvakrát chtít nebude). Menší problém je, že se teď mamka s babičkou dohadují, která z nich tam půjde. Podle mě by tam měly jít obě ale to mamka nechce. Snad tam teda půjde aspoň jedna. Sestra můj názor zná a pochybuju že by se se mnou o tom bavila, zas až tak mi nedůvěřuje, ale to u nás nikomu. K tomu co brala mamka: ano to vím, to jsem si taky přečetla, asi jsem se měla zeptat spíš co to dělá s člověkem když je kombinuje (jako jeden třeba belaspon, druhý den efedrin...) a dělá to tak asi 4 roky (14-18 let to je můj tip, možná začala dřív) a k tomu samozřejmě pije i alkohol.Jak často to brala neumím přesně odhadnout, určitě každý víkend a přes týden taky i když asi ne každý den. Jak to bylo dál nevím, protože jsem to četla v jejím deníčku (a asi do poloviny jsem pořád netušila o co jde neboť tam nebyla data a když už mi došlo o co jde tak jsem to ze zvědavosti dočetla.....ale to mě asi neomlouvá...) a někdy v těch 18-ti letech končil. Může to způsobovat nějaké problémy i když s tím pak přestala? A teď totaz ke mně: Co mám dělat abych nad tím vším tolik nepřemýšlela?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je dobře že babička vyvinula takovou iniciativu a bylo by škoda, kdyby všechno zkrachovalo jen na tom, že se Vaší matkou nedohodnou, kdo s dcerou do poradny půjde. myslím, že by tam především měla jít ta, které sestra víc důvěřuje (nebo aspoň trochu). Ale je docela možné, že to oboum překazí právě ona svým odporem, jak píšete. Myslím, že i tak není naškodu, když se půjdou i bez ní poradit, co a jak dál. A k těm lékům - opravdu není možné odhadnout z tak mála informací možné následky. Pravda je, že kombinace léků, které jste popisovala dohromady a ještě s alkoholem není dobrá, hlavně ve fázi vývoje (pokud to tedy bylo mezi 14. a 18. rokem), mohlo by to teoreticky nějak narušit psychiku na delší dobu, ale není možné takhle diagnostikovat na dálku, s málo informacemi a tolik let nazpět...a k Vám - myslím, že je přirozené, že nad tím přemýšlíte, je to přeci Vaše sestra, ale je taky dobré uvědomit si svoje limity a možnosti. Ale je mi jasné, že to se lehko řekne...