pitt
mam jednu vec.....kamarát ide v piku už 2 roky. Prešiel rôznymi zariadeniami z ktorých ho vyrazili, alebo zdrhol a vždy ho to koplo naspať. Teraz sa pokúša abstinovať, teda...minulý týžden v sobotu prestal....bo čistý 6dní.. piatok mi volal v strašnej kríze a skončilo to recidívou....potom znova pohoda (2dni) a dnes mi volal v kríze, že nevládze, to vzdá a že to skončí, mal suicidálne sklony,typu že skočí z mosta, alebo prebere.....a ja som mu nevedela na to nič povedať, teda snažila som sa snim o tom rozprávať....ale mám pocit že som nič neurobila...že som mohla povedať niečo po čom by mu bolo lepšie alebo niečo také. To sa stalo dnes večer, teraz je vonku...zhána dávku...a ostáva mi len čakať či sa ozve alebo nie.. :( ak by ste mi mohli poradiť, akým spôsobom mám sním komunikovať aby mu to nejako pomohlo alebo čo sním robiť? niake typy...som odhodlaná spraviť všetko....lebo ten pocit beznádeje a bezmocnosti zažiť už nechcem.... vopred dakujem za odpoved

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, možná to bude znít krutě, ale především je třeba si uvědomit svoje hranice, kam až chcete zajít. Pokud byl Váš kamarád už v několika zařízeních, ze všech odešel předčasně (ať už sám nebo byl vyhozen), vypovídá to pravděpodobně o jeho ochotě opravdu něco změnit. Nechci mu nijak křivdit, ale možná kdyby se na svoje chování podíval upřímně, zjistil by, že to s tou změnou zas až tak vážně nemyslí, a nebo že sám všelijak brání tomu, aby mohla proběhnout. Myslím, že v téhle situaci byste mu nejvíc pomohla, kdybyste ho podporovala jednoznačně v tm, aby nastoupil do pečlivě vybrané léčby, kde bude nějaká naděje, že ji dokončí. Rozhodně bych se ale asi nepokoušela zachránit ho vlastními silami od jeho pokusů si škodit (ať už se jedná o sebevražedné mylšenky nebo neustálé návraty k drogám), protože tak jak to popisujete to vypadá, že má docela dobrou šanci Vás tím naprosto semlít. Opravdu si dobře hlídejte své hranice a možnosti.