Pervitin, ja a manzel
Matysek
Dobry den, s manzelem jsme spolu celkem 4 roky, z toho 2 roky manzele. Od zacatku tak 1,5 jsem ho tahala z pervitinu, bydleli jsme v podnajmu, ja se o nej starala a on tak cca. 1x do mesice sel s kamaradama na party s prisel domu rano sjetej. Snupal nez me poznal dost, da se rici obden, po nasem setkani to omezil. Pak dal asi pul roku uplne pokoj, pak jsme se vzali a odstehovali kousek za Prahu do jeho rodne vesnice, dostali dum vedle jeho rodiny a tam zacli problemy, jeho stari znamy pernikari, ho casto navstevovali, takze opet parkrat ulitl a ja ho z toho tahala, s jeho rodinou si bohuzel do dnes nerozumim a jeho matka nam casto mluvila do manzelstvi, tim zacali problemy, on je neumel resit, a tak to dopadlo velice spatne. Ja daleko od sve rodiny a pratel, pouze s jeho rodinou a jeho znamymi, jsem s nim do pervitinu spadla. Snupali jsme spolu rok, s tim ze jsme si nadelali dluhy, ale kdyz jsme se pak zacali hadat, nadavat a ztratitli k sobe tim uctu, tak jsem ho nekolikrat opustila, ale hned se k nemu vzdy vratila. Tentokrat jsem ho opustila doopravdy, ja chtela vzdycky z toho kolotoce pryc, mit hezke manzelstvi a normalni zivot, nebavilo me ho tenkrat porad hlidat, bylo pak pro me jednodussi to s nim brat, nemusela jsem sama cekat v dome. Ted jsem nestastna, mam deprese. Odesla jsem pred 2,5 mesici, opustila dum, pejska predala do jine rodiny k detem a manzelovi rekla, ze s nim koncim, to bylo v afektu, po par dnech jsem mu rekla, at se jde lecit, protoze bral uz skoro dene a jeho psychika byl strasna, nakonec nesel a rodice ho vyhodil z domu. Ted zije v Praze jako ja, ale jinde. Predelava byt sveho zamestnavatele, ktery ho tam necha pouze do Vanoc, pak jsme planovali podnajem. On nemluvi s mou matkou, ja s jeho, rozhadali jsme si uplne vsechny a prisli o vsechno. Ja jsem 3 mesice naprosto cista, ale manzel ne, porad snupe pernik, nikolikrat me premlouval at jdu bydlet k nemu a snazil se, byt predelaval, ale nevim zda kvuli me nebo ze musi kvuli zamestnavateli, obcas je hodny obcas se s nim neda vubec mluvit. Stale jsme si vycitali rodice a rozmazavali vsechno co se stalo. Ale za tim jedinym jsem si stala, ze ho miluji a jestli chce byt se mnou nesmi pervitin brat. Sliboval totiz takto nekolikrat za cele 4 roky, ze prestane, ale nikdy to nedodrzel, pouze omezil a ted zas rozjel. Minuly patek, opet chtel at bydlim u nej i prestoze nekolikrat porusil a me to take laka, ale ja uz nechci brat, tak jsem to resila, ze se nenastehuji dokavad si nebude jisty, ze uz to nechce. No a v ten patek byl opravdu moc sjetej, choval se jak 5 ti lety dite, jeste jsem mezi fetakama nevidela nikoho jako je muj muz, ze se tak extremne zfetuje. Opet mi nadaval, vsechno na me svedl, ze tim, ze jsem odesla prisel o dum,psa...porad si neuvedomil, ze vse zpusobil ten pervitin, ze kdybychom neblbly nestalo se to. No ja jsem cista, on ne. Od toho patku, co jsem opet od nej odesla se mi do dnes neozval. Me se po nem styska, je mi to lito, chybi mi, ale ta predstava, ze mi porad lze, ze se nastehuji a bude to stejny, bude brat...me nici. Miluji ho, ale on se nesnazi, pouze slovy a temi uz ted taky ne. Tahala jsem ho i do dropinu atd..., ale nikdy sam od sebe nikam nejde. Ted tam zije sam, urcite nadava, ze jsem ho nechala v dluzich a samotnyho, ze jsem svine, atd... ale dluhy jsou rozdeleny spravedlne, ja platim cast on take. Chci se zeptat, zda tim, ze ho v tom necham vymachat, se vzpamatuje a konecne pochopi, ze to neni ostatnich vina, ale jeho, ze kdyz to prestane brat vse bude lepsi, nebo se do toho jeste vic ponori? Je mi divne, ze se neoziva, zacinam si davat za vinu, ze jsem ho tam nechala, ale chci aby si to uvedomil. Udela jsem dobre? kdyz jsem byla s nim, automaticky chtel penize a abych za nej vse resila, ale to do nekonecna nejde. Prosim poradte co dal. Je mi ouvej, jsem sice cista a cista chci byt porad, proto jsem i odesla, ale on mi chybi, ale je ted uplne nikdo jiny

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás strašně složité, ale myslím, že jste udělala to nejlepší, co jste mohla. Pokud Váš manžel nepřestane brát drogy, a mám za to, že by byla nanejvýš na místě léčba, nikoli jen stále selhávající pokusy o abstinci, tak není šance, že se vztah dá do pořádku. Pokud tedy je šance vůbec nějaká. Vy abstinujete tři měsíce - sama víte, že ani po takové době člověk není ze všeho venku. Pokud manžel bere a Vy byste s ním začala bydlet, tak je myslím skoro stoprocentní pravděpodobnost, že se rozjedete znovu. Myslím, že Vám spíš chybí pervitin než to, co zbylo z Vašeho manželství. Jak sama píšete, Váš partner už je někdo jiný a obávám se, že bude dlouho trvat, než mu dojde, že by se sebou měl něco dělat. Vy mu pomoct nemůžete, protože máte dost starostí sama se sebou a pokud byste se pokusila ho z toho tahat, dopadne to jako kdykoli dříve - spadnete do toho zpátky. Vím, že to, co píšu, pro Vás může působit necitelně, ale myslím, že sama tušíte, jak se situace má a že moc šancí, aby byl Váš vztah s manželem zase OK, není. Možná se zkuste zaměřit spíš na sebe. Manžel evidentně abstinovat nechce a s tím nikdo nemůže moc hnout. Navíc píšete, že po posledním setkání se Vám ani neozval. Myslím, že by i pro Vás bylo docela na místě, abyste si o tom všem mohla popovídat s někým s odborníků. Mám pocit, že byste potřebovala nějakou podporu, protože to musí být teď pro Vás velmi těžké to všechno zvládat. Mohla bych Vám doporučit se obrátit na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 80 31 30 (to je ambulantní léčebný program a lze si domluvit i individuální setkávání s někým z terapeutů), více najdete na http://www.sananim.cz/fcilities.php?id=9. Případně Centrum následné péče DROP IN, Holečkova 33, Praha 5, tel 257 326 080(což je podobně zaměřené středisko). Více najdete na http://www.dropin.cz/centrumnaslednepece.shtml. Přeji hodně štěstí a když byste potřebovala, tak znovu napište. Zatím držím palce.