Zrušení trvalého bydliště drogově závislé osoby
vochomurka
Moje matka je nájemkyně bytu, ve kterém má trvalé bydliště i můj bratr, který je drogově zavislý. Před časem strávil několik měsíců ve vazbě kvůli obvinění z výroby a šíření drog. U soudu dostal podmínku s tím, že nastoupí na léčbu. Měl jít do nějakého střediska, kde by byl nějakou dobu zavřený v komunitě což by mu asi pomohlo, ale jeho kurátor mu řekl, že může jít i na ambulantní léčbu, čímž mu vlastně umožnil znovu spadnout do závislosti. Problém je v tom, že ho matka nechce v bytě, protože občas příjde zdrogovaný a pak v něm třeba chodí se sekáčkem na maso - prý ho někdo sleduje - klasická schýza. Matka několikrát volala policii, ale ta prý nemůže nic dělat, pokud se chová slušně, nemůže ho z bytu ani odvést protože tam má trvalé bydliště. Defakto může zakročit, až bude mít matka kudlu v zádech. Otázka zní - lze na základě nějakého zákona zrušit bratrovy trvalé bydliště v matčině bytě?

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, požádala jsem o konzultaci kolegyni právničku Helenu Svatošovou, která k němu uvádí následující: "Z Vašeho dotazu jsem vyrozuměla, že bratr je zletilý a že Vám jde jak o faktické vykázání bratra z domu, tak o zrušení „úředního“ trvalého bydliště. Jde o dvě různé věci, které upravují různé předpisy a které vyžadují různé podmínky. Jedinou podmínkou zrušení trvalého bydliště osoby je to, že se na daném místě nezdržuje, přičemž zákon nestanoví, jak dlouhou dobu. Podmínkou pro vykázání bratra z domu je v zásadě to, že nemá právní titul k bydlení v domě. Tímto titulem bývá nájemní vztah, věcné břemeno apod. V případě rodičů a dětí bývá titulem též vyživovací povinnost; titulem je rovněž souhlas někoho, kdo právní titul má. Protože Váš bratr je zřejmě plnoletý a je zřejmě schopen se sám živit, netrvá matčina vyživovací povinnost k němu a pobývá tedy v bytě pouze z titulu jejího souhlasu. Takovýto souhlas lze kdykoli odvolat a pokud neexistuje případně jiný titul (což zde neexistuje), ztrácí tím syn právní titul k bydlení v bytě. Jak prakticky řešit situaci, kdy osoba trvá na bydlení v bytě i po odvolání souhlasu je již velmi individuální. Právně bezproblémové je žaloba k místně příslušnému soudu na vyklizení bytu a pokud by rozsudek nebyl splněn dobrovolně, tak i exekuce vyklizením. V praxi se často řeší i prostým vyměněním zámků a odstěhováním osobních věcí např. na dočasně zamluvenou ubytovnu apod. Nutno předeslat, že vykazovaná osoba na místo často volá policii a je vhodné mít po ruce dokumenty o právním titulu k domu a o tom, že vystěhovávaný jej pozbyl. I tak však nelze zcela zaručit, že tento postup nevyvolá další právní problémy. Z uvedeného vyplývá, že zrušení trvalého bydliště na úřadě musí předcházet vyklizení osoby z bytu. To, že tam nebydlí, se pak úřadu zpravidla prokazuje čestným prohlášením, event. svědectvím ostatních nájemníků v domě."