poraďte
Naďa
Dobrýden,potřebovala bych poradit,můj přítel sedí ve vězení (za výrobu drog) a za měsíc a půl by měl mít polovinu trestu za sebou,mohli by jste mi prosím poradit jakým způsobem se podává žádost o prominutí poloviny trestu a jestli je důležité aby ihned po propuštění z věznice MUSEL nastoupit do zaměstnání-bylo mi řečeno ,že na tom hodně záleží.Děkuju!!!

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, ale konzultovala jsem ji s kolegyní právničkou Helenou Svatošovou, která k tomu uvádí následující: "Žádost o podmínečné propuštění z výkonu trestu se podává soudu, v jehož obvodu je věznice, kde se trest vykonává. Může ji podat odsouzený, ředitel věznice či státní zástupce. Soud nařídí veřejné zasedání, kde vyslechne odsouzeného, zjistí si, jak vykonává trest a jaké má podmínky na svobodě, které napoví o tom, zda bude moci vést řádný život. Ten je totiž podmínkou, aby došlo k propuštění – tj. je podmíněné a pokud by byla tato podmínka porušena (zejména spácháním trestného činu), musel by odsouzený nastoupit zpět do věznice a zbytek trestu by se vykonal. Tj. nejde o prominutí poloviny trestu, ale podmínečný režim obdobný jako podmínečný trest. Soud obvykle uloží i probační dohled či jiné povinnosti k zajištění řádného života (např. docházení do ambulantní protidrogové léčby, testy na drogy či kontakt s terapeutickým zařízením). Při rozhodování o podmínečném propuštění soud posuzuje, jaké má odsouzený podmínky k řádnému životu a zajištění práce je jednou z důležitých věcí, není však jednoznačnou podmínkou. Musí mít však představu, jak sežene prostředky na obživu (je předpoklad, že pokud je nemá, bude si na ně opatřovat trestnou činností). Ty mohou být zajištěny i podporou rodiny v začátcích, různými sociálními dávkami apod., příjem ze zaměstnání je však samozřejmě posuzován nejlépe."