Alkoholismus
Pavla
Dobrý den, můj 29-ti letý bratr po delší době dokázal přiznat, že má potíže s alkoholem. Kvůli rozchodu s přítelkyní se snaží přestat pít (vadilo jí, že hodně pije) Myslím,že se u něj projevují abstinenční příznaky. Chce to zkusit sám, pokud se mu nebude dařit, rád by vyhledal pomoc odborníka. Jsme z Prahy, kam se může případně obrátit? Existuje seznam protialkoholických léčeben? Hradí pobyt Všob.pojišťovna? Dá se v lékárnách pořídit nějaký prostředek zmírňující chuť na alkohol =abstinenční příznaky (třes, nechutenství, slabost, zvracení, podrážděnost, nervozitu...)? Můžete nám poradit, jak nejlépe situaci zvládnout a na co si dát pozor? Jak poznám, že nedodržel předsevzetí a opět pije? Myslím, že u bratra byl problém několik let, ale nedá se říct, že by byl každý den opilý, jen prostě nedokázal "si nedat", především, kdykoliv měl udělat rozhodnutí, byl ve stresu apod. .. pak si třeba několi dnů alkohol nedal. Myslím, že ani jeho nejbližší a přátelé vůbec netuší, do jaké situace se postupně dostal. Předem děkuji za Vaši odpověď. Pavla

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by bylo nanejvýš vhodné, aby bratr vyhledal odbornou pomoc. Bez takové pomoci je šance na úspech výrazně nižší. Existují ambulantní AT poradny, na které se může obrátit. Pokud trpí abstinečními příznaky, pravděpodobně pil dlouhodobě a intenzivně a problém je poměrně vážný. Pokud by pil nárazově, když je ve stresu, tak by asi k rozvoji abstinečního syndromu nedošlo. Myslím, že by stálo za to kontaktovat lékaře okamžitě, právě kvůli zvládnutí počátku abstinence - lékař by také mohl bratrovi předepsat vhodnou medikaci, která by mu pomohla zvládat vysazení alkoholu. V lékárnách můžete pořídit pouze nějaké bylinné prostředky na uklidnění a proti nevolnosti, které asi mnoho nepomohou, nic jiného bohužel bez předpisu nedostanete. Navíc je vždy lepší vhodné léky konzultovat s lékařem než si je opatřovat svépomocí. Také je možné, aby bratrovi předepsal Antabus, což je látka, která se užívá v léčbě závislosti na alkoholu - způsobuje, že se člověku udělá poměrně dosti zle, pokud se alkoholu napije - je to takové preventivní opatření spíš než drastická léčba. Pokud by se situace nedala zvládnout ambulantně, tak by mu mohl lékař z ambulance doporučit vhodnou léčbu. V Praze je možné absolvovat léčbu v Psychiatrické léčebně Bohnice nebo ve Fakultní nemocnici na odd. závislostí (u Apolináře). Léčba je hrazená pojišťovnou, pacient si jí nemusí platit, pokud je pojištěný. Kontakty na léčebny naleznete například na www.drogy-info.cz, kde je pod kolonkou Mapa první pomoci seznam zařízení zaměřených na prevenci a léčbu závislostí. Jaký zvolit postup, na co si dát pozor a jak snížit riziko relapsu by jistě s bratrem zkonzultoval lékař. Takto přes internet se to řeší obtížně. Mohu Vám poskytnout některé kontakty na AT poradny a další ambulantní služby zaměřené na alkoholovou závislost: Poliklinika Palackého, AT ambulance, Palackého 5, Praha 1, 110 00, tel: 224 947 711. AT ambulance, Vilová 16, Praha 10, 100 00. tel: 274 812 594. Ambulance pro alkoholové závislosti při VFN Apolinář, Apolinářská 4, Praha 2 , 128 00, tel: 224968214, 224968236. AT ambulance, Bieblova 6, Praha 5, 150 00, tel: 251 562 224. Poradna pro problematiku AT, Bendova 1125/5, Praha 6 - Řepy, 163 00, tel: 724 307 775. Ordinace AT pro prevenci a léčbu závislostí. AT ambulance, Kytlická 758, Praha 9, 190 00, tel: 286 892 964. Ordinace pro návykové choroby, Pod Marjánkou 12, Praha 6, 160 00, tel: 233 351 603. Mohu doporučit poradnu na Praze 6 a na Praze 9 nebo u Apolináře, protože kolegy osobně znám. Přeji Vám i bratrovi hodně štěstí.