cbg
Dobry den, jen chci vedet pokud nekomu nabidnete ci date drogu za kolik let je tento cin promlceny? Chci mit jistotu, ze jednou nekdo nerekne, jo jo ten mi dal, prodal pernik pred x lety podam na nej trestni oznameni... diky

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za pozdní odpověď, ale konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou JUDr. Ing. Helenou Svatošovou, která k tomu uvádí následující: "Promlčení trestného činu závisí na výši horní hranice trestní sazby nepodmíněného trestu. V případě distribuce drog jde o trestný čin podle § 187 tr.zák. Trestní sazby resp. hranice jejich rozpětí jsou odstupňovány podle závažnosti: „klasické“ předání drogy (ať již úplatné nebo bezúplatné), tj. odstavec 1, má horní hranici trestu pět let a promlčí se podle § 67 odst. 1 písm. c) tr.zák. po pěti letech od jeho spáchání. Pokud jde o předání drogy osobě mladší 18 let anebo v rámci organizované skupiny, je horní hranice trestu 10 let a promlčecí doba 12 let (odst. 2 § 187). Pokud by šlo o předání drogy osobě pod 15 let, poškození zdraví konzumenta v důsledku drogy či vyslovený obchod s drogami ve velkém (odst. 3), je maximální trest 12 let, v případě mezinárodního organizovaného obchodu s drogami či smrtí či těžkého poškození zdraví předávanou drogou je trest 15 let (odst. 4). Oba posledně jmenované případy se promlčují také po 12 letech." S tím, že ve Vašem případě mi nepřijde příliš pravděpodobné, že by někdo podal trestní oznámení po několika letech za to, že jste mu kdysi nabídl drogy. Kromě otázky promlčení jde také o otázku dokazování a to by v tomto případě bylo velmi sporné. Pokud tedy tyto distribuční aktivity neprovozujete nadále, tak je riziko, že se provalí věci z minulosti, malé. Pokud ale máte něco společného s prodejem drog v současnosti, tak je to trochu jiná situace. Tak je riziko značné a s tresty pro distributory drog se soudy moc nemažou :(