428709
piscis
Dobrý den, už jsem Vám jednou psala (odpověď pod číslem 428709) a musím Vám poděkovat za odpověď.Když si tu pročítám ty dotazy tak mi ten můj připadá docela malicherný a hloupý... No sestra k psychologovi dávno nechodí (už asi 5 let). Postoj mé rodiny se asi nezmění takže se ptám co můžu udělat konkrétně já? I když možná si můžu i sama odpovědět, že těžko něco udělám když má sestra všechno popírá a tvrdí, že problém nemá. Ještě dodám, že ji vidím párkrát do roka. Bydlí u babičky jak jsem psala a já zase bydlím v Brně, protože tam studuju. Pro představu: uvidím ji za 14 dní 1 víkend, pak na Vánoce a pak na Velikonoce, dál nevím. Jak vysvětlila to jídlo už přesně nevím, myslím, že řekla něco jako že to nechtěla jíst. Ona mamka se jí moc na vysvětlení neptá. Ještě jsem se chtěla zeptat na pár látek co jsou zač a jaký je jejich účinek, protože jsem se dozvěděla, že je v mládí brala má mamka (ona samozřejmě neví, že já to vím takže jí se zeptat nemůžu...) A jsou to : kodein, nuredol, belaspon, efedrin a pak nějaký dex Díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, v podstatě jste si opravdu odpověděla - je dost těžké nějak na sestru působit, když se s ní vidíte takhle málo. Rozhodně jí ale můžete říct Váš názor na celou věc...Možná by mělo větší dopad přesvědčit rodinu, aby se k celé věci nějak postavila. A k lékům, které píšete, že užívala Vaše matka - kodein je lék, který se používá k tlumení kašle nebo bolestí. Je o mnoho slabší než morfium, ale může i na něj vznikat návyk. Belaspon patří mezi silné barbituráty, které se dnes již vůbec nepoužívají, protože jsou výrazně návykové. Používal se jako hypnotikum a sedativum, tedy na zklidnění a spaní. Efedrin je látka s účinkem na rozšíření bronchů a zúžení cév (účinek bronchodilační a vasokonstrikčním) prostřednictvím centrální nervové soustavy. Používá se na bronchiální astma, k ulehčení nosního překrvení, při alergiích a senné rýmě. Efedrin, pseudoefedrin a norpseudoefedrin jsou obvyklé součásti mnoha léků na předpis ve formě nosních kapek, tabletách a kapslích. Nelékařské užití a zneužívání efedrinu a příbuzných alkaloidů jako stimulujících drog je známé z mnoha zemí (je např. hlavní surovinou pro výrobu pervitinu). Co se týče léků, zvaných nuredol a dex, nepodařilo se mi o nich bohužel nic zjistit ani od kolegů lékařů ani na specializovaných stránkách.