Streetwork
Monika
Chtěla bych se zeptat, zda je nějaká možnost stát se dobrovolníkem v K-centrech? Je mi 17 let a moc ráda bych se s touto prací seznámila, protože uvažuji o jejím studiu....Jsem ze Zlínského kraje. Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Kontaktní centra jsou poměrně rizikové prostředí pro laiky a obvykle do nich dobrovolníky neberou a mají k tomu mnoho dobrých důvodů. Práce s lidmi závislými na drogách, zvlášť ve fázi, kdy aktuálně drogy berou, je hodně náročná a zdaleka to není tak fascinující, jak by to mohlo na první pohled vypadat. Uvažte, co Vás vlastně k téhle problematice táhne - protože vlastní zkušenosti s drogami nebo snaha spasit kamarády závislé na drogách jsou pro toto zaměstnání spíše kontraindikací. Do některých KC je možné jít za určitých podnmínek na stáž, ovšem zcela jistě pouze za předpokladu, že je stážista plnoletý. Předpokládá se také, že dotyčný bude o problematice mít nějak povědomí (což většinou znamená, že je student oboru na VŠ nebo VOŠ, který se k drogové problematice vztahuje). Myslím, že by v tuhle chvíli bylo fajn, kdybyste začala od nějaké literatury o drogové problematice, o systému péče a léčby a s dobrovolnou prací čí stáží v některém ze zařízení ještě počkala. Existují ale nakonec i jiné varianty - práce, do níž byste se mohla zapojit, jsou různé preventivní programy apod. Tam byste mohla získat základní informace a zkušenosti, abyste pak mohla bez potíží absolvovat stáž v nějaké nízkoprahovém programu. Nevím, jak tyto programy ve zlínském kraji fungují, ale zkuste si najít centra prevence na www.drogy-info.cz / Mapa pomoci / Zlínský kraj nebo se podívejte na www.podaneruce.cz (o. s. Podané ruce je organizace zabývající se prevencí a léčbou drogové závislosti a má střediska převážně na Moravě). A pokud Vás skutečně tato problematika zajímá, je docela dobré uvažovat o studiu zaměřeném tímto směrem - tedy sociální práce, medicína, psychologie nebo nyní nově otevřený obor adiktologie, zaměřený výhradně na závislosti, pod 1. lékařskou fakultou UK v Praze. Přeji hodně štěstí.