Pomoc pro bratra
Eva
Dobrý den bohužel jsem nezjistila,jak se dá na vaši odpověď odpovědět a tak píšu nový dotaz.Minule jsem vám psala o situaci s mým bratrem,o jeho závislosti na drogách a lhaní atd.Psala jste mi,aby jsme ho požádali,ať náv vrátí klíče od bytu a ať si své problémy řeší sám.Bohužel musím říct,že i to jsme zkoušeli.Ze začátku když to máma udělala poprvé,bylo to v zimě přes den chodil po městě a v noci jezdil stopem z města do města skoro po celém okrese,prý aby nezmrzl.Po několika dnech ho máma promrzlého a hladového ve městě a vzala ho domů,byl za to strašně vděčný,pomáhal doma,bylo to vše v pořádku.....to bylo ale tehdy.Teď natvrdo řekne,že neodejde z domu,že nemá kam jít.Když mu řeknem,ať se nastěhuje k té jeho"přítelkyni" ,tak řekne,že tam nepůjde.Zkoušeli jsme už asi všechno,po dobrém,po zlém....nic nezabralo.Máma zkoušela vyhledat i odbornou pomoc psychologa.Ten jí oznámil,když nastínila problémy s bratrem a chtěla vědět co s ním,že je přecitlivělá a poradil ať si vezme Lexaurin.Díky tomu ztratila veškerou důvěru v odbornou pomoc.Já ale ne,ráda bych se odstěhovala abych se osamostatnila,ale nemůžu nechat bráchu s mámou a hlavně mámu s bráchou....Teď v tomto čase je opět na několika denním "výletě" .prý je údajně u tý jeho slečny.Máma mu řekla,ať přijde kdykoliv domů,ale ne jen se najíst a dát na vyprání špinavé prádlo,brácha se urazí a raděj odejde.Nechce prostě zůstat doma,ale zároveň nechce být venku....Nevíme co s ním,jak ho naučit normálně žít,pracovat,osamostatnit se.....Bohužel je mu 23 let,takže musí sám vyhledat pomoc a ne že by jsme ho třeba k tomu psychologovi dotáhli,když řekne,že pomoc nepotřebuje,tak nám nikdo nepomůže.Žijeme v Prostějově....Je mi ho hrozně líto a strašně ráda bych mu pomohla.....Eva

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Nicméně situace vypadá složitější, než se na první pohled zdálo. Myslím, že jediná šance je přese všechno, co nyní píšete, opravdu nenechat bratra bydlet v bytě. Jinak mu nedojde, že má opravdu problém a nezačne se sebou něco dělat. Zatím, po všech pokusech zbytku rodiny se na něčem s bratrem domluvit, je situace stejná, ne-li horší. Pokud se bratr nezbaví drog, tak se těžko naučí normálně fungovat a pracovat, to ho za téhle situace nemůže nikdo naučit a k něčemu takovému přimět. Bude to pro Vás jistě těžké, ale je nutné se teď v prvé řadě připravit na to, že bude nezbytné bratra "vyhodit" - jedině tak mu může dojít, že brát drogy není taková legrace, když najednou přijde o veškerý servis. Za těchto podmínek se s bratrem v jedné domácnosti žít nedá - jediný, kdo z toho "profituje", je bratr, ale zároveň mu to nepomáhá si uvědomit důsledky drogové závislosti. Vy i Vaše matka jste ze situace zoufalé a vyčerpané, Vám navíc celá situace do jisté míry blokuje možnost odstěhován se od rodiny a zaměření se na své problémy. Asi by bylo docela fajn se o tom skutečně zajít někam poradit, a to za odborníky, kteří se drogovou problematikou zabývají. V Prostějově je kontaktní centrum pro uživatele drog (o. s. Podané ruce), kam se ale mohou zajít poradit i rodinní příslušníci a blízcí drogově závislých klientů. Kontakt a bližší informace najdete na http://www.podaneruce.cz/cz/programy/kontaktni-centra/zelva.html. Přeji hodně štěstí a kdykoli napište, jak to vypadá.