Alkohol
Bobeš
Vážená poradno, mám problém se svým přítelem, který je závislý na alkoholu. Sama se léčím na deprese. Snažila jsem se příteli pomáhat, ale nedaří se mi to. Už se bohužel dostává do stadia, že se chová jako bezdomovec.Již 3 roky je nezaměstnaný,práci si nehledá, když nemá peníze, chodí za mnou nebo mu posílá peníze maminka. Též za něho platí nájem a alimenty. Peníze však propije a jídlo si nekoupí. Dělá mi ostudu v mém zaměstnání a v místě mého bydliště. Když nepije ,je po dvou týdnech abstinence velice agresivní a psyhicky mne dokáže týrat celou noc. Stále se mi za své chování omlouvá, ale jedná stále stejně. Již jsem se s ním chtěla rozejít, ale je jako klíště, stále chodí za mnou a brečí u dveří. Sousedy to otravuje a já už jsem psychicky vyčerpaná. Mám dvě děti a jsem rozvedená. Rozvedla jsem se s manželem, který mne fyzicky a psychicky týral.Někdy pozoruji, že i koktám. Prosím vás poraďte mi, zda příteli může psycholog nařídit protialkoholní léčbu, nebo co se dá v tomto případě dělat. Nedá se to už vydržet.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Vaše situace je jistě složitá, doporučil bych proto navštívit ambulantního psychiatra (někde fungují i psychiatrické ambulance zaměřené přímo na závislosti) a poradit se s ním. Vzhledem k vaší léčbě deprese budete asi vhodný kontakt znát. Správně píšete, že sama těžko zařídíte, aby váš přítel nepil. Trvají-li potíže delší dobu, je na místě léčba závislosti - předpokladem je, že bude mít o léčbu zájem. Nikdo mu léčbu nenařídí (jedině soud, ale to by musel v souvislosti s alkoholem spáchat trestný čin, ale ani tak by ho do léčby násilím nikdo nedostal). Podstatné je, jak si můžete poradit vy sama, abyste nadále přítelovým pitím tolik netrpěla. Zkuste to probrat s vaším psychiatrem, pokud to jde, i s matkou vašeho přítele. Běžná strategie je "nůž na krk" - tedy stanovit jasná pravidla, co je pro vás již nepřijatelné, nijak mu pití neusnadňovat (např. přísunem peněz). To by ho snad mohlo motivovat k tomu, aby se sebou začal něco dělat. Ale pokud vy a další jeho blízcí mu pití víceméně tolerují, není lehké najednou změnit přístup a vydržet ten tlak. Opakuji - nespoléhejte na něj, že přestane pít. Přemýšlel bych možná o perspektivě vašeho vztahu, zda máte na to, snášet to takhle ještě dál. Ale na to si samozřejmě musíte odpovědět sama. Budete-li chtít, znovu napište. Kontakty na léčebná zařízení vám rádi předáme.