Syn
Máma
Dobrý den, rozhodla jsem se vám napsat, protože si nevím rady se svým synem, kterému bude teď 17 let. Kluk je aktivní sportovec, hrá futbal. Celý život jsme ho s manželem vedli k tomu, aby byl hodný, slušný, aby nelhal atp. To se nám celkem dařilo. Chápu ho, je v pubertě, tak se mění, ale je to dost radikální. Je drzí, ulítne mu sem tam i nějaké to neslušné slovo. A tak zase třeba mně ulítne taky ruka, ... no ale to je normální všechno. A teď dál. V poslední době se mu zhoršili známky. Z 2 na 3. To ještě není tragedie. Ale taky začnul více chodit ven, to taky není nic nenormální, ale jsou problém, protože často příde domů v sobotu ráno (odejde v pátek večer) a to s komentářem: Přespal jsem u kámoše. I když by to nevadilo, jenomže kdy by to taky řekl předtím a ne az pak. A teď tedy různá podezření. Kouřil marihuanu - to jsem jednou vedli s ním rozhovor i s manželem - jako preventivní zásah. Slíbil nám, že to pouze vyskoušel. Před 5 měsíci. Jenomže se to asi 10x pak zopakovalo - následovaly tresty jako častéji být doma atp., jenomže teď všechno už bylo OK - alespoň jsem si to s manželelm mysleli, ale ne, je to jinak. Máme indice, že kluk zase v něčem lítá. Příliš mnoho je venku, málo se učí, taky to chování změnil a obmezil futbal. Ale hrá. Taky ale lže dost hodně - jako že má trénink ale pak se dozvíme, že v ten den žádnej nebyl. ... Bylo to stále tak 50/50, že je v tom něco jiné - jako třeba že má holku, nebo že je gay, to se nepotvrdilo, má holku - jenomže jakou? Ta je prý na drogách - pervitin, extáze, tráva, že všechno. To jsme se dozvěděli a tak jsme se synka zeptali - a on, že on o tom ví, ale že on ji miluje a že ona s tím již skončila. O čem ale silně pochybuji, protože kdyby ste jí viděli a a má 19 let. ... či-li riziko tam je. A teď konkrétně - syn se přiznal, že skoušel heroin, ale prý že to kouřil taky s marihuanou, že to teď je v módě, že to je neškodný, že to je méně škodlivý než alkohol atp. - my to s manželem nevíme nikde najít, že se dá heroin i jinak užívat než přes jehlu, už jen ta představa, ... No a proč vám píši (asi je to zmatené, ale jako rodiče jsme selhali - půl roku jsme si to nevšímali), není ještě dospělý, takže co teď s ním? Jak mu pomoci, on řekl, že je to neškodný, na tom trvá, ale že s tím taky skončí - neskončil, to je nám jasný, takže co teď? Jinak má mladší sestru a s tou si velice dobře rozumí, násilní není ani nic podobnýho, jí normálně. Děkuji Vám za vaši práci. Jsme z Jihlavy.

Odpověděl: Jakub Minařík
Dost jsem o vašem dotazu přemýšlel, uvažoval jsem co vám poradit a nakonec jsem si říkal, že vzhledem k tomu co píšete, tak by bylo asi moudré se zajít někam pradit, protože ten problém je složitý, opakuje se a navíc syn má sestru, kterou může drogový problém bratra stáhnou s sebou. Také je dosti pravděpodobné, že až problém začnete řešit, tak se situace zhorší - syn nebude mít co skrývat. Navíc jeho partnerka je jistě silným motivem proč drogy užívat dál. Ohledně nějakého vhodného kontaktu - pracuji s kolegou, který pracoval v PL v Jihlavě, zeptám se ho na kontakt, napiště v pondělí. :-) Jinak heroin se dá samozřejmě kouřit a šňupat, nemusí se užívat jen injekčně s tou rizikovostí - to by jistě platilo o marihuaně, která patří mezi drogy s mnohem menší mírou rizika než alkohol, heroin patří bohužel mezi nebezpěčnější drogy než alkohol. Jinak se omlouváme,že to tak dlouho trvalo. Někdy se to nepodaří. :-)