drogy a VVV
AN
Dobry den.Zajima me,jaky ma vliv konzumace drog u muze na zdravy vyvoj plodu. Situace je takova-muz kourici pravidelne marihuanu si da tak 2x-3x rocne tvrdou drogu-LSD,pervitin ci kokain,jeho zena otehotni,ale u plodu zjisti velkou vadu mozku a ledvin.Zena nikdy zadne drogy neuzivala.Mohlo tuto situaci zavinit "chovani" muze? Ptam se proto,ze jsem se docetl,ze i jedno uziti LSD muze poskodit genetickou vybavu spermii. Nemelo by se z techto duvodu priste volit spise umele oplodneni, aby se situace neopakovala.Dekuji moc za odpoved.

Odpověděl: Jakub Minařík
K té vadě by se měl vyjádřit spíše někdo jiný než my, alespoň myslím. Jinak ohledně těch vad - víte, asi 70% početí končí spontánním potratem, většinou v ranných stadiích těhotenství a to proto, že takové plody mívají hrubou vadu. To nás alespoň učili na embryologii. Většinou se takhle hrubě malformované plody potratí. Ohledně otázky, kde poškození vzniká - velmi mlhavě si vybavuji přednášku z patologie, kde nám asistent vykládal o možných vlivech látek, které mají teratogenní efekt. Někdy jsou to značně bizardní kombinace konzervační látky z hořčice a jahodového džemu, které mají takový efekt. Poškození vzniklo zřejmě v době tvorby orgánů, tzn. v prvních třech měsících těhotenství. Mohla za něj klidně moci nějaká potravina. lék, ... které byly v té době užity. Ohledně těch drog - LSD je sice tu a tam obviňováno z poškozování genetického materiálu, ale převaha studií poměrně jednoznačně, alespoň pro mě, prokazuje, že je to blábol. Chování muže mohlo samozřejmě být příčinou, ale na druhé straně je zde mnoho jiných vlivů, které jsou potenciálně horší. Tak nevím. Bylo by asi vhodné, kdyby ta paní či slečna byla při dalším těhotenství sledována, gynekolog jí to jistě nabídne a myslím, že možnosti zjištění poškození plodu jsou celkem dobré. Umělé oplodnění je indikací gynekologickou, nikoliv psychiatrickou a osobně bych k tomu neshledával důvod. Vyjma snad situace, pokud by chtěla dotyčná použít sperma jiného muže. Pak by ale stálo za úvahu, zda si neopatřit vůbec jiného "samce", pokud je ten stávají nekvalitní. Za tu poslední úvahu se omlouvám, je poněkud odlidštěná. Nicméně, vzhledem k charakteru dotazu je myslím na místě.