Pomoc pro bratra
Eva
Dobrý den,už nevím s které do které s mým bratrem.Nevím kde začít,ale pokusím se vám nějak naznačit naši situaci.Můj bratr byl a je závislí na tvrdých drogách.Dokázal sám přestat,ale jedinný problém je,že se chytl party a ta ho stále stahuje.Udržuje vztah se slečnou,která udržuje mimo něj vztah s jinými muži,je s ní i za podmínky,že je u ní celé týdny v jednom oblečení,a jak on sám říká,dostává od ní jednou za den něco k jídlu,když mu něco koupí.S tvrdými drogami začal poté,co se s ní seznámil.Nenechá si vymluvit,že ona není holka pro něj,že ho jen stahuje ke dnu a ti jeho"kamarádi" nejsou o moc lepší.Vždy když si najde práci,vrátí se domů a je to všechno dá se říct"v normálu" opět zazvoní telefon,brácha zmizí na celé dny,z práce ho vyhoděj a jde to zase od znova.Bratr sám říká,že se z toho dna nikdy nevyhrabe.Říká,že u té slečny taky nechce bejt¨.Ale když mu zavolá,vše nechá a letí za ní.Největší problém je to,že brácha strašně lže,nedokáže říct pravdu.Ukradl v jeho první práci velkou sumu peněz,s pomocí mámy má skoro celý dluh splacený,ale on žije stále s tím,že žádný dluh nemá.když dostane nějaké peníze do ruky jsou hned pryč.Doma řekne,že žádné nedostal a stejně na konec vyjde najevo pravda.Začalo to už po střední škole,kdy si začal vymýšlet historky na co potřebuje peníze,máma mu je samozřejmě dala.Chtěl je na školné,učebnice,privát,vytáhl tak z mamky strašné sumy peněz.Když vyšlo na jevo,že mamku vodil za nos,byla z toho samozřejmě velká hádka a řev.Nedokázal na to nic říct a ještě se mamce vysmál,že nebejt ho,tak na to ani nepřijde....od tý doby šel z problému do problému-drogy,velké dluhy....Mám z něj pocit,že neumí žít ten"normální život" Neumí chodit do práce jako já a máma,vždy si najde výmluvu aby tam nemusel.Vždy když se z těch jeho cest vrátí domů,máma si s ním určí pravidla,ať aspoň řekne nebo napíše na lístek kde je,pomáhá nám s domácností atd.asi jako v každý druhý rodině.Vždy to musí z něčím zkazit,něco doma ukradne,nepřijde několik dní domů,vypne si mobil.Zapoměla jsem na hlavní věc,že díky jeho dluhům nám hrozí exekuce.On si to ale neuvědomuje,neplatí tomu majiteli toho obchodu kde jim krad ty peníze a když mu máma řekne,že má strach,že jednou přijde domů a nic tam nebude,řekne jen já to zaplatím,ukradne něco doma-řekne já to zaplatím,prostě všechno zaplatí,i když nic nemá....Už nevíme co s ním.Popravdě se za něj obě dvě moc stydíme,protože samy žijeme slušným životem...Bohužel stejný problém měl náš táta,taky kradl,nefetoval ale pil,hrozně lhal a vše to ukončil sebevraždou.Brácha dělá úplně to samé co táta předtím.Nechceme ale aby i on takhle zkončil......chceme mu pomoci,ale zvládneme to samy,nebo je potřeba odborník??Dodávám,že bratr žije s tím,že žádný problém nemá.......Děkuji Eva

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Tohle se bez odborné pomoci zvládnout nedá. Podle toho, co popisujete, je na tom bratr poměrně špatně. Nedokážu posoudit, nakolik na tom mají podíl drogy a nakolik jiné faktory, včetně toho, co se stalo s vaším otcem. Ale nevypadá to dobře. Bratr sice má pocit, že žádný problém není, ale pokud není schopen chodit do práce, zachovat si nějaký životní standard včetně jídla a hygieny, má dluhy, které za něj platí Vaše matka, bratr doma krade věci a Vy i maminka žijete v obavách, co se zase stane a jestli Vám domů nepřijde exekuce, tak je to sakra vážná situace. Ale chápu, že má bratr pocit, že není žádný problém, protože když přijde domů, může se najíst, vykoupat, někdo za něj zaplatí jeho dluhy nebo doma něco bez jakékoli sankce ukradne... pokud má k braní drog takový komfort, tak skutečně moc potíží nemá. Možná, že kdyby o tuhle starostlivou péči přišel, tak by mu možná už na drogách nebylo tak fajn a donutilo by ho to se nad svojí situací zamyslet. Docela často to pomáhá, když se zbytek rodiny rozhodne, že jejich drogově závislý příbuzný už nebude mít klíče od bytu, dluhy si bude platit sám a pokud něco ukradne, bude na něj podáno trestní oznámení... Vím, že to zní krutě, ale podle všeho je situace natolik závažná, že moc jiných možností není. Myslím, že by bylo nanejvýš na místě se o tom s někým z odborníků poradit, abyste získaly podporu, potřebné informace a odvahu k dalším krokům - protože jinak to půjde stále dál a situace bude jen horší. Bratrovi to nepomůže a Vy a Vaše maminka se tím utrápíte. Když mi napíšete odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějaké zařízení nebo někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí a držím moc palce. Kdykoliv napište.