muj pritel
Draw
Dobry den. Je hrozne tezke zformulovat cely problem tak, aby jste pochopili, ale budu se snazit. Mozna,ze se vam to bude jevit jako zadny problem, ale ja si nevim rady a nevim jak postupovat a delat dal. Mam pritele, 23 let, driv(asi tak v 19 letech)byl rebel, hulil marihuanu a urcite vyzkousel ruzne druhy drog. Pak se ale vzpamatoval a zacal studovat nejaky kurz na osobniho trenera, takze se hodne zabiva lidskym telem, biologii apod.Spolu chodime tak 7 mesicu, od zacatku vim, ze porad(tak 2x 3x do mesie)kouri marihuanu. Ja to nemam rada, a taky jsem mu to dala najevo, ujednali jsme se na to, ze nebude hulit prede mnou. Asi pred 3 mesici zacal mit velke problemy s klouby a byl i 3x v nemocnici, diky tomu ztratil praci osobniho trenera a cvicitele ve trech fitness centrech, nema zadny prijem a na krku ma hypoteku noveho bytu. Nas vztah zacal byt horsi horsi.Jednou jsme byli hodne pohadany a opravdu jsem byla rohodnuta se s nim rozejit, pak ale zavolal jeho tata, ze je znova v nemocnici a ze si ho tam tentokrat nechaji dost dlouho. Tak jsem za nim jeste ten vecer jela a jak jsme se tak bavili, dosli jsme i na to, ze mu neverim, ze mi lhal v nekolika vecech apod. Prave jsme se bavili o lhani a ja jsem se ho zeptala, kdy mi jeste lhal a on mi rekl, ze lhal kdyz si zrovna nedavno 2x vzal kokain, v tu chvili samozrejme jsem citila odpor, ale nemohla jsem nic resit. Akorat jsem se ho zeptala proc to udelal a on rekl, ze se citil hrozne, kdyz ztratil praci, nevedel co se s nim deje(nemocne klouby apod., nemohl se moc pohybovat)a co s nim bude. Rekl mi, ze chce znovu zacit jeho zdravy zivot, zdrave jist, cvicit, delat jeho praci, chce prestat hulit apod. Ja jsem nad tim pres noc premyslela a druhy den jsem mu rekla, ze s nim nemuzu byt a on mi rekl, ze to byla jeho volba mi rict pravdu a nelhat s tim, ze vzal ty drogy. Ze to musim brat i z tehle stranky. Takze jsem rekla, dobre, ze ma posledni sanci, ale ze jestli to vezme znovu, ze odchazim. Problem je v tom, ze mu neverim a myslim si, ze ted o vikendu to vzal znova. Ptz okolo nej bylo spoustu lidi, kteri si to vzali a on neni tak silny odolat. A pak jsem sla po nem na zachod a nasla jsem tam na rimse prasek a urcite to byl kokain, tak jsem se ho zeptala jestli si to vzal a on rekl, ze to jen vzal na prst a prejel si tim zuby. Tak nevim co si mam myslet, spis se priklanim k tomu, ze mu neverim a ze si myslim, ze to udela znova. Ale z druhe stranky bych mu chtela pomoct, chtela bych mu vysvetlit co ta droga z neho muze udelat a co to bude pro nej znamenat. Chtela bych od vas slyset jen nazor, jak bych mela dale postupovat. Jestli k nemu mam mluvit, vysvetlovat apod. a nebo jestli ho mam nechat, aby si to srovnal v hlave a "nebo"to vzal znovu. Vim, ze tohle asi zni hrozne smesne, ale pro me je to problem, ptz nechci sveho pritele, aby do toho spadl. Napiste mi prosim, jak bych mu mohla pomoci. Dekuju za pochopeni a za radu. Draw

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci a že je nesnadné se rozhodovat, co dál. Nicméně Váš přítel zjevně kokain bere a opět to před Vámi tají. To, že jste nedávno našla na WC zbytek kokainu je jednoznačná informace, že si vzal. I kdyby si skutečně "jen" přejel tím práškem zuby, je to úplně stejné, jak kdyby si kokain šňupl. Rozdíl je pouze ve způsobu aplikace. Vím, že on také není v lehké situaci, jak popisujete jeho zdravotní stav, ztrátu zaměstnání, finanční situaci, ale celá situace by se samozřejmě měla řešit jinak než za pomoci kokainu. To, že Vám o zkušenosti s drogou řekl, je sice fajn, ale teď Vám zase lže. Je na Vás si rozmyslet, co teď budete dělat. Pokud to dobře chápu, řekla jste příteli, že jestli si znovu kokain vezme, rozejdete se s ním. Vysvětlování nepomůže, v tuhle chvíli si to přítel sám v hlavě nesrovná, protože mu kokain vyhovuje a nechce se ho vzdát, o rizicích jistě ví a neodrazují ho, protože se mu zatím v souvislosti s kokainem nic zásadního neděje. Krom toho, že se s ním chcete rozejít, ale tomu se snaží zabránit tím, že Vám o užívání kokainu lže. Dokud přítel nebude chtít sám přestat a nebude mít o Vaši pomoc zájem, tak mu moc pomoci nemůžete. Vím, že je to pro Vás strašně těžké, ale jediná šance jak mu v tuto chvíli pomoci, je se s ním skutečně rozejít. Pokud člověk jen planě vyhrožuje a pak své výhrůžky nesplní, tak se situace jen zhorší. Protože přítel bude klidně brát dál, vy mu budete vyhrožovat rozchodem, ale nerozejdete se s ním a on tedy nemusí mít z ničeho obavy, i když bude v užívání kokainu pokračovat. A vy se utrápíte a k ničemu to nebude ani jednomu z Vás. No, rozumím, že to bude ještě těžké rozhodování, ale ze zkušenosti Vám mohu jen říct, že čím dřív utečete, tím líp. Přeji hodně štěstí a kdybyste potřebovala, tak znovu napište.