moje sestra
piscis
Dobrý den, pokusím se Vám popsat chování mé sestry (je jí 19 let) : Za poslední asi půlrok se strašně změnila. Dřív to byla taková puťka, seděla pořád doma, neměla žádné kamarádky (snad jedině že by se s někým bavila ve škole protože po škole bývala pořád doma), měla problémy s komunikací (kvůli tomu chodila k psycholožce) a všechen volný čas trávila se svým psem, kterého si odmalička velmi přála. No a teď je hrubá až agresivní, docela radikálně změnila vzhled (nosí takové "drsňácké" oblečení, kožené obojky, náramky a pásky, nechala si udělat piercing...), pes ji vůbec nezajímá, když se jí připlete do cesty tak ho odkopne (ne že by ho jen odsunula nohou), prý si našla nějakého kluka a každé odpoledne chodí ven (poté co vyvenčí psa, údajně sama se jde projít), říká, že si našla nějakou partu kamarádů a kamarádek ale kdo to je nevíme. Začala krást (zatím teda peníze, spotřebiče nám ještě nemizí), ale k tomu se nechce přeznat i když je zcela zřejmé, že to byla ona. Začala taky chodit večer ven na diskotéky, nevíme přesně kam protože ona sice řekne kam ale pak tam není-prý abychom tam za ní nechodili. A vrací se až ráno v 8 nebo 9 hodin a vždycky řekne že pak spala u kamarádky. To je ale zbytečné, protže ta bydlí tak 3 minuty chůze od nás. (Nikdy se tam nikdo z mé rodiny nešel zeptat jestli je to pravda). No a u babičky na balkoně si pěstovala marihuanu (mamka už jí to vyhodila), našlo se to u ní i sušené a mamka našla i takové podezřelé papírky do kterých by se to dalo balit. Sestra samozřejmě tvrdí, že nekrade ani nic nekouří a prý že si to pěstuje k léčebným účelům (je ale úplně zdravá). Ještě musím dodat, že nějak divně jí - jednou jí hodně a strašně rychle, někdy zase asi ne protože jsme s mamkou za mou postelí našly hromadu plesnivého i čerstvého jídla (i když nechápu teda proč to dala tam, když to mohla hodit rovnou do popelnice)-k tomu se přiznala. Pak jsem našla jídlo i ve své skříni mezi oblečením. To je tak asi všechno k jejímu chování, ještě pokud Vás zajímá jak se k tomu staví má rodina - jako by se nic nedělo. Peníze vrátit nemusí, protože říká, že to nevzala (a bylo to několik tisíc), marihuanu taky nekouří-vždyť to přece říká. Kluka nemá, protože s tím by se prý určitě mamce svěřila, i když babičce něco takového naznačila (bydlí totiž u babičky protože tam chodí do školy to je asi 100 km od nás). Tak mě zajímá Váš názor. Je mi jasné, že já ani nikdo jiný s ní nic nenaděláme, protože ona sama tvrdí, že problém nemá. Nemyslím si ale, že by se její chování mělo tak přecházet. Mějte se hezky a předem díky za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, úplně s Vámi souhlasím, že by se její chování nemělo jen tak přecházet a určitě taky není úplně v normě. Vypadá to ale, že se těžko něco změní, dokud nezmění své postoje Vaše rodina. Proměny sestřina chování vypadají dost radikální a rychlé a bylo by škoda, aby se za pár let probrala a zjistila, že si nadělala spoustu problémů. Je totiž dost pravděpodobné, že jestli se takhle chová doma, změnilo se její chování i jinde - např. ve škole atd. jestli krade doma a nevidí v tom problém, nemůžete si být jistí, že nekrade i jinde - což by mohlo způsobit vážné problémy jí i celé rodině...Co se týče problémů, které popisujete - pokud si pěstuje doma marihuanu, nedá se asi úplně snadno uvěřit, že ji nekouří, ale budiž. S jídlem pravděpodobně nějaký problém taky mít může, protože to co popisujete vypovídá o nějaké formě poruchy příjmu potravy (nepíšete, jak Vám své chování vysvětlila). V každém případě, ať už jsou příčiny jejího chování jakékoli, měla by dostat jasnou informaci, že takhle se doma ani u babičky chovat nebude - k tomu je ale právě třeba změna názoru Vaší rodiny...Chodí sestra pořád k psychologovi? Možná by bylo zajímavé poradit se o celé situaci s ním, nebo s nějakým jeho kolegou. To můžete udělat i Vy, pokud nebudou ochotní Vaši rodiče.