Marihuana
Mamina
Prosím o pomoc a radu. Mám 17-ti letou dceru, která má v poslední době psychické problémy a nedovede vysvětlit jejich původ. Je bez zájmu o cokoli, má problémy s komunikací ve škole i mezi přáteli, nebaví ji vůbec žádná činnost, je stále smutná, vážná, někdy na svou sestru dost zlá. I mně odmlouvá, někdy i dost slovně ublíží, má problémy s jídlem, nejspíš náběh na bulimii. Včera jsem s ní její pocity a trápení probírala a vyděsila mne sdělením, že by nejraději umřela. Ale ví, že by to pro mne bylo něco strašného, proto to neudělá. Vůbec nevím, proč se tak strašně změnila. Ale tuším trochu původ, jen nevím, jestli je to možné. Změna nastala v lednu, kdy začala chodit s chlapcem, který občas kouřil "trávu". A ono s tím začala taky. Donedávna kouřila i cigarety, ale prý už přestala. Alkohol nepije vůbec. Je možné, že její současný a asi dost vážný psychický stav je důsledkem "hulení trávy"? A co bych měla v tom případě podniknout, abych jí pomohla, nevím si rady. Napadl mne psycholog, ale nevím. Prosím, poraďte mi. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že pokud Vaše dcera mluví o tom, že by chtěla zemřít, není dobré její stav podceňovat. Těžko říct, jestli může jít o následek kouření marihuany, nebyly by to úplně typické příznaky. Může jít spíše o silné výkyvy nálad spojené s dospíváním a třeba nějakou formu depresivní poruchy. K tomu ještě problémy s jídlem...Pozitivní je, že s Vámi o svém stavu pořád komunikuje, pravděpodobně si tím svým způsobem říká o pomoc. Psycholog určitě není špatný nápad, pokud na něj přistoupí. Myslím, že teď ani není třeba hledat žádného odborníka na drogy, jde spíš o to, aby si s ní někdo popovídal a zjistil, jak je její stav vážný. Určitě tedy neváhejte a nabídněte jí tuto možnost. Pokud byste potřebovala nějaké kontakty, kam byste se mohla obrátit, zkuste napsat odkud jste a my bychom Vám pomohli vhodný kontakt najít.