doplnění dotazu
matka
Psala jsem vám 4.10.,ne úplně podrobně.Ty změny chování co měl můj syn právě byly příznakem ,že syn kouří skank.Všechno mi přiznal ,dlouze spolu debatujeme,zdá se,že chápe jak může dopadnout.Nejhorší je systém jak takovýmhle dětem nabízejí tohle svinstvo.nejdřív to rozdávají zadarmo a teprve potom je nutí ke koupi.Navíc tohle je asi dost silná káva,když potom vypadají jako napůl v bezvědomí.Potřebuji poradit na koho se obrátit,protože pochybuji,že i přes synovu dobrou vůli ,až přijde mezi marjánkáře,že odolá.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by bylo docela na místě se zkusit poradit s odborníky. Získala byste potřebnou podporu a informace a pomohlo by Vám to v rozhodování o dalším postupu. Nesetkala jsem se s tím, že by byla mládeži nabízena droga zadarmo a posléze za peníze, to je spíš takový mýtus. Obávám se, že pokud syn kouří marihuanu ("skank" je typ této konopné drogy), tak se k tomu samozřejmě může dostat přes své spolužáky a známé, se kterými drogu užije, ale myslím, že ji jeho vrstevníci nedostávají zadarmo. Spíš se syn přidruží cestou ze školy ke spolužákům, kteří mu nabídnou jointa, ale přitom drogu někde předtím koupili. Je na Vašem uvážení, zda informovat rodičů synových spolužáků nebo zda chcete informovat policii. Prodej drog je samozřejmě závažný čin, nicméně pokud nevíte s jistotou kde a kdo drogu prodává, obávám se, že s tím policie nemůže moc dělat. I kdyby se Vám podařilo, že policie začne něco dělat, tak nelze říct, že se tím přeruší přísun skanku do Vaší obce. A i kdyby ano, myslím, že v tom v zásadě ten hlavní problém není. Pokud si někdo drogu chce opatřit, tak si jí opatří. V případě skanku se sice může zdát, že je to silná droga, protože v intoxikaci člověk skutečně nepůsobí příliš svéprávně. Nicméně konopné drogy patří k těm, které jsou relativně málo rizikové a závislost na konopných drogách vzniká velmi výjimečně. Tím nechci rizika bagatelizovat, spíš říct, že v případě konopí nehrozí takové následky jako při užívání jiných typů drog nebo při nadměrném pití alkoholu. Ale v tuto chvíli bych začala spíše od toho, že se o situaci zajdete poradit a zkusíte se více zaměřit na vztah se synem, na vzájemnou komunikaci a na to, jak spolu vycházet a ideálně jak vyřešit problém s marihuanou u syna. Mohu Vám doporučit tento kontakt, který je ve Vašem regionu. Kontaktní centrum VIA (o. s. FOKUS Vysočina) Humpolecká 736, Pelhřimov, 393 01, tel: 565 326 666,603 545 152, http://www.fokusvysocina.cz