Jak?
máma
Jak mám postupovat? Synovi bude 17.Loni ve škole jsme dostali upozornění, že syn zřejmě přišel do styku s drogami. Toto podezření se nepotvrdilo ani nevyvrátilo. Nyní ale potřebuje stále více peněz a sám se přiznal, že kouří marihuanu. Nyní mi stejné podezření jako ve škole sdělili i na internátě. Má výkyvy v chování a i ikdyž byl od mala velmi výbušný, nyní se se mnou často velmi nevybíravým způsobem střetává a já se nechávám vyprovokovat k hádkám. Otec je velmi autoritativní a řeší vše rázně a někdy i za trestá ranou.(velmi často je to za provokace ze strany syna vůči ostatním) Snažila jsem se o otevřený rozhovor, ale v tomto směru jsem asi selhala. Žádný pozitivní posun se nám se synem nepodařil. Tvrdí, že si dává do pořádku vše, co je třeba, ale můj pocit je jiný. Je třetí dítě ze čtyř. Rozumí si se starší sestrou, ale k mladší sestře se chová málokdy hezky. S nejstarším se baví normálně,ale málokdy.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Napadá mě, že komunikace se sedmnáctiletými potomky je vždycky hodně složitá, ať už dotyčný kouří trávu nebo ne. Ke sporům a názorovým různicím v rodině dochází, a zvláštní by spíš bylo, kdyby k nim nedocházelo. Nicméně samozřejmě neznám Vaši situaci detailně a nevím, nakolik se synovo chování změnilo, a nedokážu posoudit, zda užívá i jiné drogy než marihuanu. To, že si vypůjčuje nebo doma bere drobné obnosy nemusí ještě znamenat, že užívá nějaké "tvrdé" drogy, zvláště když (jak píšete ve skyrté poznámce) je suma vypůjčených peněz poměrně velmi malá na to, aby to byl důkaz, že syn něco bere. Vypadá to, že přes veškerou Vaší snahu komunikace se synem moc nefunguje, z části zřejmě i díky chování otce k synovi, které (jak mi z Vašeho dopisu vyplývá) také nepovažujete zcela adekvátní, i když se ho snažíte pochopit. Myslím ale, že si rozhodně nemusíte dávat něco za vinu a trápit se tím, že jste selhala, to, co se děje, je vždycky souhra nejrůznějších faktorů. Mám pocit, že by skoro nebylo od věci zajít se o situaci někam poradit s odborníky. Přijde mi, že možná není ani tak hlavní problém v tom, že syn experimentuje s drogami, ale že celkově je spíš problém v té komunikaci, vzájemných vztazích a porozumění. I když samozřejmě nechci drogový problém bagatelizovat, ale myslím, že je to spíše důsledek než příčina. Zvláště v situaci, kdy syn bydlí na internátě, s rodinou není v úzkém kontaktu, možná že mu zázemí chybí, ale že se zároveň tváří jako rebel a vlastně dělá všechno proto, aby to vypadalo, že Vás nepotřebuje. Taky to pro něj asi není jednoduchá situace. Možná by Vám rozhovor s někým s odborníků pomohl se v tom lépe zorientovat, získat potřebnou podporu a potřebné informace a na základě toho byste se pak mohla rozhodnout pro další postup. Nevím bohužel odkud jste, takže Vám nemohu doporučit nějaký vhodný kontakt. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám zkusit najít někoho ve Vašem regionu. Zatím přeji hodně štěstí.