adéla
Dobrý den!Můj kamarád bere již od února pervitin.Nejdříve ho šňupal,ale od léta si ho již podává nitrožilně.To samé provozuje i jeho partnerka,mají spolu 10 měsíční dceru.Pervitin vaří u sebe doma s kamarádem.V neděli měl srdeční kolaps.Problém je v tom,že má 22.10. 18 let.Zatím si nepřipouští,že je závislý.Jeho matka ho chce dát na léčení,on nechce.Ráda bych věděla,jak by se mělo postupovat.Děkuji za odpověď.Adéla

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, situace, kterou popisujete, je hodně vážná hlavně vzhledem k tomu, že Váš kamarád má malé dítě. To jestli je závislý, je těžké posuzovat z tak málo informací, v každém případě to asi není až tak důležité. Pokud vaří pervitin doma, vystavuje sebe a svou partnerku trestnímu stíhání a svou dceru velkému nebezpečí, protože takové prostředí se na ní může hodně podepsat. To by asi mělo být první kritérium při posuzování celé situace. Problém je v tom, že pokud bude Vašemu kamarádovi na konci měsíce 18, může ho sice jeho matka stále ještě dát na nedobrovolné léčení (což mívá různé výsledky, protože pokud člověk nechce, těžko se s ním něco mění), ale v den narozenin může on podepsat revers a odejít. Pravděpodobně by se pak alespoň začaly úřady zajímat o bezpečí jeho dcery, což by možná mohlo pomoci k nějaké změně v jeho chování. Nepíšete mnoho podrobností (např. jak kamarád s rodinou žije, kdo se stará o jeho dceru atd.), v každém případě si myslím, že je třeba, aby Váš kamarád pochopil závažnost celé situace a to, čemu vystavuje sebe a hlavně své dítě, a že by se celá situace měla rychle řešit a není to jen otázka toho co ho zrovna baví.