Jedná se o drogy?
otec
Dobrý den, mám problém se svým 20 letým synem. Problémy s ním jsou velmi výrazné poslední 2 roky. Velmi lže a to i ve věcech, které si člověk může pouhým telefonem ověřit. Nedokončil střední školu,vyhýbá se práci, ale přitom dokáže simulovat,že do práce chodí. Simuluje vždy velmi přesvědčivě s velkými detaily o spolupracovnících, pracovní náplni, atd.... Je schopen brzo ráno vstávat a odcházet "jako" do práce, dokonce se nechá i zavézt autem před firmu, kde údajně pracuje. Z práce se vrací unaven a v dobu, kdy pracovní doba opravdu končí. Příbuzným i dalším lidem říká, jak má dobrou práci a jak si ho tam cení. Toto se již opakovalo u různých firem 5x od února letošního roku. Když celý podvod praskne, je velmi pobouřen tím, že se to odhalilo, ale vůbec si není vědom závažnosti svého chování. Na psychologické vyšetření odmítá jít. Až po přečtení vašich www stránek o příznacích užití některých drog jsem si uvědomil, že mívá oči unavené, jako by celou noc řídil auto. Může te mi poradit na koho se obrátit a jak postupovat, abych zjistil jestli se jedná o duševní poruchu nebo konzumaci drog? Předem děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, určitě by bylo dobré nějak řešit synovo chování, ať už je příčina jakákoli, ale dokud on nepřistoupí na kontakt s odborníkem, který by jeho stav posoudil, bude to těžké. Mluvili jste spolu o Vašem podezření na drogy? Jestli s Vámi syn bydlí, máte určitě právo požadovat po něm, aby nějak situaci řešil. Předpokládám, že pokud práci jen předstírá, musíte ho stále i živit, a o to spíš je pochopitelné, že po něm požadujete nějaké změny. Možná by si měl uvědomit, že pokud funguje ve Vaší domácnosti, musí přijmout také nějaká pravidla, a že servis, který doma má, není samozřejmostí. Pokud je pobouřen tím, že ho kontrolujete a vyčítáte mu nedospělé chování, měl by se tedy chovat dospěle se vším všudy, všetně starání se sám o sebe a zodpovědnosti za svůj stav a chování. Myslím, že kontakt s odborníkem by měl být prvním krokem, i kdyby jen pro Váš klid (pokud má pocit, že je v pořádku). V případě, že nevíte, o co přesně se jedná, bylo by dobré obrátit se na nějakého ambulantního psychologa nebo lépe psychiatra, který posoudí závažnost situace.