Marihuana
Mersey
Mám přítele, který už několi let kouří marihuanu až 3 jointy denně. Dřív bylo i 10. Je možné, že takový člověk má změny v chování. Často mu nerozumím. Je llepší se s takovým člověkem rozejít. S marihuanou nechce přestat. Po její konzumaci pořád jí..Je obézní. Co s takovým člověkem???Dá se závislost an marihuaně léčit???

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Píšete o svém příteli, který již několik let denně užívá marihuanu a ptáte se, jestli může mít takové užívání vliv na chování. Samozřejmě, že může. Samotné užívání se stává stereotypem, který má často nemalý vliv na životní styl. Mezi účinky marihuany patří i zvýšená chuť k jídlu a proto je pochopitelné i zmiňované přibývání na váze. Ačkoli řada lidí v dnešní době užívání marihuany zlehčuje, existuje i mnoho odborných statí, kde se dozvíte něco o jejích negativních účincích. Patří tam i změny nálad, nárůst rizika spuštění psychického onemocnění apod. Zda se s takovým člověkem rozejít, či nikoli, je jenom na Vás. Změny, které na svém příteli vidíte, mohou být (a pravděpodobně do určité míry jsou) způsobeny užíváním marihuany. Ale stejně tak jste se možná změnila i Vy. Sama píšete, že dříve kouřil 10 jointů denně, takže samotné užívání asi není takový problém, jako zmiňované změny v chování. O těch se s ním můžete bavit a společně se s tím pokusit něco dělat - pochopit se a porozumět si, by mělo být základem. K tomu je však potřeba trpělivost, ochota naslouchat, nevyčítat, nekritizovat, ale také nenechat s sebou manipulovat nebo se nechat zneužívat. K Vaší poslední otázce: Závislost na marihuaně lze léčit. Jakákoli pomoc z Vaší strany však nemá cenu, jestli přítel nemá pocit, že pomoc potřebuje. Sama říkáte, že s marihuanou přestat nechce, takže on v ní problém nejspíš nevidí. Jediné, co můžete v tuto chvíli udělat, je mu pomoc nabídnout pro případ, že o ni bude stát, případně mu můžete předat kontakt např. na naší poradnu. Jestli nebyla moje odpověď dostačující, obraťte se na naši poradnu znovu, ráda Vám Vaše další dotazy zodpovím. S pozdravem, Gabriela Koryntová.