mmm
Můj manžel před 15lety podstoupil protialkoholní léčbu. Dlouhá léta bylo vše v pořádku, nepil, ale občas si příležitostně dal pivo - bez následků. Až letos je to trochu horší, občas si dal tvrdý alkohol, příznaky jako tvrdý jazyk a spavost. Po vystřízlivění vše přiznal a řekl, že občas si dal. Byla chyba, že začal s tím pivem, protože po vyléčení není možné žádný alkohol, to už také uznal. Když jsem mu navrhla zajít do poradny, řekl mi, že když byl tehdy na léčení musel si také pomoci sám a hlavně sám chtít, protože si tam nechávali ostatní pašovat alkohol.Potom nebral antabus a zvládl to vlastně svou vůlí. Prosím o radu, mám strach, aby do toho neupadl znovu, ale on mi tvrdí, že nemusím mít strach. Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že máte oprávněné obavy, že manželovo chování v kontextu léčby závislosti na alkoholu, není v pořádku. Pokud v minulosti úplnou abstinenci nedodržel a nyní popíjí tvrdý alkohol, mohlo by to dopadnout dosti zle. Máte pravdu, že to začalo tím pivem a že měl po léčbě abstinovat od alkoholu zcela. Mám za to, podle toho, co popisujete, že se manžel postupně vrací zase k alkoholu, i když to zatím nemá žádné vážnější následky. Samozřejmě musí sám chtít se situací něco dělat a musí si pomoci sám, ale jeho argumenty proti návštěvě poradny jsou pouze výmluvy. To, že tyto výmluvy používá a vrací se ke stejnému stylu chování jako předtím, ukazuje, že situaci už nemá tak úplně pod kontrolou. Pokud by začal docházet do některé z AT poraden a absolvoval ambulantní léčbu, není důvod vytahovat argumenty, že do léčby se pašuje alkohol a že to nemá cenu, protože v ambulanci mu nikdo alkohol nabízet nebude. Antabus zřejmě kdysi vysadil ne proto, že by ho nepotřeboval a vše zvládl silou vůle, ale aby mohl bez následků občas pít. To, že Vás ujišťuje, že je vše v pořádku a že nemusíte mít strach, je přesně to, co dělá každý závislý, když nastává problém, který si nechce přiznat. Myslím, že by bylo na místě na návštěvě poradny trvat. A připomenout manželovi, proč vlastně před lety do léčby šel. Asi to nebylo proto, že by byl úplně v pořádku a neměl s alkoholem trable. Pokud byste potřebovala nějaký kontakt na AT poradnu ve Vašem okolí, zkuste mi napsat odkud jste. Držím palce a přeji hodně štěstí.