drogová závislost 13-leté dívky
IvHav
V současné době po třech útěcích z domova hospit.1 týden inf.monomukleoza,1 týden děts.psych.Krč,útěk z oddělení,po skoku z okna v 1.p.zhmožděná páteř a zlomená noha.V průběhu roku jí byla na dvorku ČM podána marihuana, posleze při útěku podán opakovaně nitrožilně pervitin, protože se bála při odmítnutí násilí, pohlavně zneužita.Mé veškeré prosby o léčení toxikologické závislosti na psych.odd. se míjely účinkem,stále jen povrchně léčena psychika.Dítě mne v dopisech prosí o pomoc a zároveň píše že vše už v životě poznala a už to někde zabalila,že nemá už co poznat.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci a že máte o dceru obavy. Z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, jak dlouho dcera pervitin užívala. Usuzuji, že se jednalo pouze o krátkodobou zkušenost s pervitinem v období jejího útěku. Pak mám ovšem skutečně za to, že se nejedná o závislost, kde by byla nezbytná léčba ústavní formou. Pokud ale dcera brala ve svých 13 letech pervitin dlouhodoběji, bylo by samozřejmě na místě se na užívání pervitinu zaměřit. Mám pocit, že problém je ale mnohem komplexnější a jako zásadní se mi jeví spíše trauma způsobené pohlavním zneužitím než krátkodobý experiment s pervitinem. Myslím, že za této situace by byla nejadekvátnější dlouhodobá psychoterapie s tím, že by dcera docházela ambulantně. Nejeví se mi jako žádoucí aby třináctiletá dívka po takových zkušenostech byla umístěna do ústavní léčby drogové závislosti a byla nadále izolována od rodiny a nemohla docházet do školy a být v kontaktu se svými vrstevníky. Další variantou je rodinná terapie, v rámci níž byste vy i dcera (a případně další členové rodiny) mohly řešit váš vzájemný vztah, potíže v komunikaci. Tím by se ve spolupráci s odborníkem daly vyřešit mnohé problémy, vysvětlit nedorozumění a posílit vzájemnou důvěru. Dcera v tuto chvíli potřebuje především podporu a Vy samozřejmě taky. Pervitinová zkušenost Vaší dcery se mi v kontextu nejeví jako nejvážnější problém. Ovšem je zřejmé, že takto prostřednictvím internetu není možné situaci úplně detailně posoudit. Když mi napíšete odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se s dcerou mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí a držím palce Vám i dceři.