Holand
anonymous
Poslali jsme z Holandska do CR postou balicek s marihuanou, nebylo ji mnoho.. co se muze stat, kdyz na to PCR prijde? Jaky hrozi postih? Diky...

Odpověděl: Bára Orlíková
Celkem by z toho mohl být dost velký průser. Zásilky z Holandska jsou poměrne dobře kontrolované. Samozřejmě, že je na poště nerozbalují, ale zpravidla používají psy vycvičené na hledání drog. Pokud se tak stane i v případě Vašich zásilek, tak je téměř stoprocentní pravděpodobnost, že drogy v zásilce objeví. Pravděpodobně jí pak zabaví a dotyčnému, komu byla zaslána, přijde domů předvolání na policii (nebo na celní úřad, který to pak předá policii) k tzv. podání vysvětlení. Problém je v tom, že jakmile jdou drogy přes hranice, nejedná se už o prosté držení drogy. Prosté držení drogy se kvalifikuje jako přestupek v případě malého množství nebo jako trestný čin podle § 187a trestního zákona, pokud jde o množství větší než malé. Hodnotu malého množství stanovuje pokyn policejního prezidenta v případě konopných drog na 0,3 g THC (což odpovídá asi 20 jointům u konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací okolo 1.5 % v sušině použitelné části konopí, při váze jointu cca 1 gram). Jenže to se Vás netýká, protože Váš čin bude kvalifikován jako pašování drogy přes hranice, takže je vcelku lhostejno, kolik gramů konopných drog jste poslal a zda je to pro vlastní potřebu nebo není. Pašování drog spadá pod § 187 trestního zákona, ve vašem případě pod odstavec 1): "Kdo neoprávněně vyrobí, doveze, vyveze, proveze, nabízí, zprostředkuje, prodá nebo jinak jinému opatří nebo pro jiného přechovává omamnou nebo psychotropní látku, přípravek obsahující omamnou nebo psychotropní látku, prekursor nebo jed, bude potrestán odnětím svobody na jeden rok až pět let." Trestní sazby u § 187 jsou výrazně vyšší než u výše uvedeného § 187a, kdy se jedná jen o přechovávání drogy pro vlastní potřebu. Záleží taky na tom, komu jste to poslal, zda ten dotyčný bude vědět, kdo mu to poslal a zda to policistům uvede, či policie jinak zjistí, že jste to posílal Vy. Jinak tomu, kdo měl zásilku obdržet by nemělo nic zásadního hrozit. Ale vy se vystavujete docela velkému nebezpečí, které myslím za to skutečně nestojí. Pokud by na ten průšvih reálně došlo, tak by bylo docela od věci kontaktovat právníka. Takže A) rozhodně už nic neposílejte B) pokud by se přišlo na tyto zásilky nebo některou z nich, tak se obraťte na Právní poradnu A. N. O., kde se zabýváme právními aspekty drogové problematiky a poskytujeme bezplatné právní poradenství. Kontakt najdete v pravém sloupci na těchto stránkách. No, uvažte zda nejsou bezpečnější zábavy.