Muzete poradit?
Sestra
Vazeny pane doktore, prosim Vas o radu ci vas nazor. Mam mladsi sestru /dnes 28letou, zijici v Praze/, ktera v obdobi patrnerske krize nasich rodicu mezi 15-20 rokem v parte zacala experimentovat s pervitinem. V te dobe se temer nevyskytovala doma, vyhodili ji ze skoly, k rodicum pocitovala a vyjadrovala nenavist, se svym pritelem, se kterym se seznamila v Krizovem centru na Klicove jim z bytu zcizila sperky po babicce a ruzne dalsi spotrebice, uprchla ze tri leceben, kam se ji rodice snazili v dobe jeji nezletilosti umistit. v 22 letech byla na rok zavrena ve vezeni v Pardubicich za prodej davky nezletilemu kamaradovi /kazdych 14 dni jsme ji ve vezeni s rodici navstevovali, psali dopisy a podporovali ji atd./ Slibila, ze po navratu z vezeni se bude lecit a ja ji domluvila lecebnu v Jemnici. Po trech dnech lecby uprchla stopem zpatky do Prahy do bytu rodicu se slovy, ze je schopna abstinovani zvladnout sama a zabydlela se doma v detskem pokojiku, kde je dodnes. Zacala vecerne studovat stredni skolu a nasla si praci, po par mesicich opet sklouzla k pervitinu /konec studia i prace/, pak na par mesicu k heroinu, ze ktereho presla v r.2000 na methadonovou substituci /do toho si obcas zobne ruzne prasky i drogy/a kde je dodnes. Nestuduje, nepracuje - rodice ji, zivi, sati, hasi vsechny jeji prusvihy, petkrat do roka meni zamky, protoze sestra ztrati kabelku s klici od bytu, doklady, je prepadena... Jsou z toho ze vseho poradne vystresovani, nemocni, spoluzavisli a nejspis se velmi obvinuji, ze sestra je tam, kde je... Jeji jedinou "povinnosti" je kazdy den si cucnout methadonu... Ackoli puvodni plan byl, ze po prekonani nejhorsiho zacne methadon vysnizovavat, pak se lecit a ucit se zapojit se do zivota bez drog a jinych zavislosti, k cemuz se ale rozhodne dobrovolne nema /i kdyz pry o tom uvazuje :-) /. Nasi ji davaji ultimata /vysnizujes methadon do urcite doby, mezitim si vyberes lecebnu, kde se pak budes lecit/... Kdyz tuto cestu nechces akceptovat, budes muset odevzdat klice od bytu a odejit, ale nikdy to ultimatum rodice nedodrzi. Boji se totiz, ze nastane ta druha alternativa, ze sestra bude muset odevzdat klice a pak nekde na ulici bidne zahyne. Takze radsi delaji jakoby nic a ona si uz z jejich ultimat nic nedela. Je to peklo. Muzete mi - prosim poradit? Jak vidite tu situaci? Jak pretnout tento zacarovany kruh? Dekuji. L.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, víte ultimáta, která se neplní, jsou cesta do pekel. Měl bych myslím 3 takové nápady. 1. Přestat se zabývat úvahama o tom, že by sestra měla jít na léčbu. Nechce. A nemá ani proč by chtít měla. Bere a rodiče jí v tom podporují, tak proč by to měnila? 2. Rodiče by se měli zajít někam poradit a pokusit se najít nějakou cestu, jak na sestru tlačit, protože jinak není šance na změnu. Doporučují denní stacionář Sananim, Janovského 26, Praha 7, telefon 220 803 130. Skupina pro rodiče je vždy v úterý večer. Alespoň myslím, když si tam zavoláte, tak vám řeknou. 3. U sestry bych se nesoustředil na to, aby přestala brát, ale aby začala fungovat. Práce je dost a když člověk chce, tak ji najde. I když bere metadon. Taky by si myslím měla prát, vařit, platit nájem, ... Možná pak přestane i brát. No. držím palce.