extáze
Mordbiogest
Dobrý den, měl bych takový jeden dotaz ohledně extáze. Jená se o to, že jsem jednomu kamarádovi popisoval pocity z prvního užití éčka a pak jsem mu dal číst nějaké obecné věci o tom, aby věděl do čeho jde. A narazil na poznámku, že se někdy může stát že odejde jedna ledvina. To by mě mimochodem také zajímalo jestli je opravdu možné aby požitím extáze odešla jedna ledvina. A ten dotaz právě zní, že on má jen jednu ledvinu, a tak se mně ptal jestli to vadí nebo ne. Já mu řekl že si nejsem jistý, ale že si myslím když má aspoň tu jednu 100% zdravou že by to vadit nemělo, ale přeci jen se radši ptám odborníků (Vás). Díky za odpověď, sám jsem na ni zvědavý. No když už jsem nakousl to téma extáze, tak bych se mohl ještě zeptat jako jen tak na okraj, když ji budu brát občas tzn tak 1-2x do měsíce na nějaké party, může mě to nějak dlouhodobě ohrozit. Myslím ale ohrožení typu třeba, že to ničí nervové buňky, nebo to zanáší ledviny a tak. Nemám na mysli třeba to když nebudu dostatečně pít, to už jsem viděl u jiného kamaráda co to udělá a proto dodržuji pitný režim. Tak tedy jeětě jednou díky za odpověď. Zbyněk z Liberce.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, i když píšete, že víte jak je potřebné dodržovat pitný režim, určitě i víte, že ne vždycky se to ideálně vydaří. Při užívání extáze a aktivitách s tím spojených (tanec...) většinou tělo vydá mnoho energie a vypotí mnoho tekutin, takže už to samo o sobě je velká zátěž na ledviny. Kromě toho, jako většina drog, i extáze zatěžuje játra a ledviny při jejím zpracovávání a vylučování. Takže jestli má Váš kamarád jen jednu ledvinu (která je tím pádem - protože je na všechno sama - zatěžována mnohem víc než je norma), rozhodně bych mu extázi nedoporučovala. Bez ledvin už se opravdu dá těžko žít...:( Co se týče dlouhodobých účinků extáze na organismus, je to pořád ještě tak trochu neznámá. Přeci jen jde o relativně novou drogu a průzumy teprve probíhají. Předpokládá se ale, že pravidelné užívání (právě i víkendové) může mít nějaký dopad na krátkodobou paměť (i když pravděpodobně jen dočasné) a na funkce jater a ledvin, které zatěžuje. Co se týče počkození moznku a nervové soustavy, jde také tepreve o dohady, např. podle souhrnné studie amerického časopisu Science (viz. www.drogy-info.cz) nebylo zatím nic takového výzkumně dokázáno.