Pomoc pro moji mámu
Miluna
Moje máma má již delší dobu problém s alkoholem. Tento týden končí v práci a odchází do důchodu. Máme obavy, že až bude sama doma, bude to ještě horší. Je již 20 let rozvedená, ale 16 let žije s přítelem, který je hodný a spolehlivý. Máme jej raději, než svého vlastního tátu. Jejího pití už má taky dost, jestli se na ni kvůli pití vykašle, bude to ještě horší. Ale když s ní o tom mluvím vůbec si nepřipustí, že je závislá. Přitom její závislost na alkoholu se stupňuje. Bydlím dost daleko od ní, tak jsem neviděla, kam až do došlo. V poslední době není schopna být střízlivá, ani když přijedeme na návštěvu nebo ona k nám. I vnoučata už si toho všimnou. Máme ji moc rádi a trápíme se, jak se ničí. Nabízela jsem ji pomoc, že ji zjistím nějakou poradnu, že to sama nezvládne, ale tvrdí, že to není žádný problém a že to zvládne. Naopak je to horší a horší. Ale pokud si to sama nepřizná, tak nevím, jak ji přesvědčit, aby požádala o pomoc odborníky. Když chci o tom s ní mluvit, začne brečet a odvádět téma jinam. Dnes ráno jsem jí volala, abych s ní o tom mluvila, ale úplně jsem ji rozhodila. Říkám jí, že doufám, že to nepůjde hned řešit alkoholem, a ona mi řekne, že asi jo. Když se něčeho napije, tak je to na ní znát podle řeči, mimiky v obličeji a neustále opakuje to samé stále dokola. Před 2 roky jsem poslala moje dcery s ní a jejím přítelem na dovolenou k moři. To bylo ještě v pohodě. Dnes bych se bála jí své děti svěřit, vůbec bych jí nevěřila, že nebude pít a postará se o ně. Mrzí mě, že teď, když bude v důchodu a mohla by si užívat klidu, věnovat sama sobě nebo vnoučatům, ničí se alkoholem. Můžete mi prosím poradit, jak na to, abychom ji přesvědčili, že je to problém, který bude muset řešit za pomoci odborníků? Nebo pokud jí doporučím Vaši poradnu na internetu a bude ochotna se na vaše stránky podívat, že to stačí? Děkuji za Váš čas k zodpovězení mého dotazu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nepíšete, jak dlouho už u Vaší matky trvají problémy s alkoholem. Pravda je, že v jejím věku je těžké vyvíjet jakýkoli nátlak a nutit ji do změny, pokud ji sama nechce. Ještě k tomu, když bydlíte daleko. Na druhou stranu úplně chápu Vaše obavy, že by například nemusela zvládnout péči o Vaše dcery. Myslím, že takovou informaci by od Vás měla jednoznačně a srozumitelně dostat, aby si uvědomila, jaké důsledky pro ni může mít její pití. Také by bylo dobré spojit se s jejím přítelem a působit na ni jednotně v tom smyslu, že Vám její pití opravdu vadí a hlavně, že se bojíte o ni a o její zdraví. Nezmiňujete se o tom, proč vlastně začala nadměrně pít a proč v tom pokračuje (tedy jestli to víte) - ptala jste se jí, co jí pití dává?Určitě by bylo dobré, kdyby vyhledala nějakého odborníka, může to být například i po telefonu nebo právě u nás po internetu. Jde ale o to, že nejdříve si musí připustit, že vůbec nějaký problém má. K tomu by mohlo dojít rychleji, kdybyste ji na to jemně upozorňovali v praktických záležitostech (právě jako např. to, že jí nechcete půjčit děti). Samozřejmě ideální by bylo navštívit poradnu, jedna je právě i ve Žďáru, na adrese Studentská 4, Žďár nad Sázavou, 591 01 tel: 565 427 224. Zkuste si tedy o těchto možnostech s matkou popovídat a kdybyste potřebovala, určitě ještě napište.