pervetin
Včera mě po dvou letech navštívil můj synovec. Na jednu stranu jsem z toho měla radost, na druhou stranu mi naše setkání přineslo řadu starostí. Celé 2 roky jsem nikdo z rodiny o něm neměl zprávy, pouze cca před rokem poslal dopis mé setře dopis, že je hospitalizován v Bohnicích na drogovém oddělení na odvykání. Bohužel dříve než se sestra vrátila z dovolené, synovec z Bohnic utekl a od té doby jsme o něm neměli zprávy. Včera si přišel pro telefony na členy naší rodiny a zejména na svého otce, od kterého před lety odešel. Povídal, že na drogách již údajně závislý není, nicméně přiznal, že když se sejde s kamarády a ty mu zdarma nabídnou pervitin, tak si s nimi dá. jsem v této oblasti zcela laik proto mám dotaz, zda je možné užívat tuto drogu pouze nárazově, protože podle náhledu na inter. stránky o drogách, jsem se dočetla, že je to silně návyková droga. Ukazoval mi ruce, že si drogu nepíchá, je tedy možné tuto drogu užívat jiným způsobem? Byla jsem moc ráda, že ho zase vidím, na druhou stranu máme všichni děti a tak mám přirozeně strach, aby neměl žloutenku, HIV či jiné nemoci, protože z něho vypadlo, že se občas živí v nějakém pánském salÓnu a spí s muži.

Odpověděl: Jakub Minařík
Pervitin lze užívat občas, nárazově - na druhé straně - nejde to, pokud byl již člověk na drogách závislý. Pak to nezvládne a začne znova užívat denně. To nezvládnutí nepřijde většinou hned s první dávkou, ale až po nějaké době. Frekvence užívání se začne zkracovat, ... Pervitin lze užívat i jiným, než injekčním způsobem, třeba šňupat, požívat per os (ústy, ...). Také si je lze injekčně aplikovat do míst, která nejsou běžně vidět, třeba do třísel, ... Vzhledem k tomu, čím se živí, je ale možné, že si drogy injekčně neaplikuje. Ohledně těch infekcí ty které jsou hodně rizikové a typické pro užívání drog a zaměstnance v sexuálním průmyslu (virové žloutenky B a C, HIV) jsou přenosné jen parenterálně, tzn. nákaza je možná jen při pohlavním styku, sdílení injekčního náčiní, ev. z matky na plod. Běžným stykem se nepřenáší. Je asi rozumné doporučení, aby takový člověk měl svůj vlastní zubní kartáček a vlastní holení. To ale bývá celkem obvyklé. Běžný styk včetně podání rukou, použítí stejného nádobí, stejného WC, ... k nákaze nevede. Žloutenka typu A je mnohem méně rizikové onemocnění a nákaza je pravděpodobná spíše ve škole, ... než od uživatele drog. Stačí? Kdyby bylo třeba, klidně napište. :-)