Syn
Matka
Dobrý deň, môj syn, ktorému je 16 rokov berie nejakú drogu, čo je taký biely prášok, nie je úplne jasne biely, ale má k bielej veľmi blízko. Keď som sa ho spýtala, čie to je, tak povedal najprv že jeho, ale potom, že je to jeho frajerky. Nakoniec povedal, že je to jeho, ale že on už to ani neberie, že to len dvakrát vyskúšal a potom prestal a že na túto dávku zabudol. ... podľa neho je to kokaín. Aktívne športuje, je futbalista. Samozrejme, chodí do školy, na strednú. Známky má priemerné. Čo si myslíte, klame alebo nie? Dá sa to nejako otestovať a čo potom, ak bude test pozitívny? Bývame 100 km od Bratislavy a nie je problém do Bratislavy kedykoľvek ísť. Ďakujem Vám za Váš čas.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, syn zřejmě experimentoval, nebo experimentuje s kokainem. Spíše to druhé, protože to, že by dávku kokainu zapoměl je krajně nepravděpodobné. Vzhledem k tomu, že nepopisujete žádné jiné známky, než nález bílého prášku, tak se myslím o nic jiného nejedná. Zatím. Sitiuace se samozřejmě může zhoršit. Takže myslím, že alespoň částečně nelže. Jinak je samozřejmě možné toxikologicky ověřit, co je to za látku. Jednoduchý test si můžete provést i sama. Vezměte trochu kokainu na navlhčený prst a potřete tím dáseň nad horními zuby. Za chvíli byste měla cítit trnutí a znecitlivění. Kokai je silné místní anestetikum. Ohledně testování - kokain se velmi rychle metabolizuje a vylučuje a takže toxikologicky je zachytitelný max. 3 dny po užití. Pokud syn experimentuje, má smysl jej testovat jen ve chvíli, kdy je zjevně plný energie, hovorný, ... a následně zvadne. To by mohlo znamenat užití kokainu a odeznění efektu. Látka funguje tak 1-3 hodiny v závislosti na dávce. Pak efekt odezní. Předtím než začnete testovat, tak byste se měla zajít někam poradit, Vzhledem k tomu, že jste ze Slovenska tak je to pro mě složité vám poradit kam, nemám kontakty. Zkuste se poohlédnou po internetu, nebo zavolat na městský úřad. U nás funguje cosi jako protidrogový koordinátor, který by měl kontakty disponovat. Jinak jak intervenci hned nyní bych doporučoval přiostřit režim, menší kapesné, žádné toulání, více domácích prací. Takový tlak většinou pomáhá. Kdyby se syn ptal proč, tak doporučuji vysvětlení - dospíváš, musíš se podílet na běžném fungování jako všichni ostatní, dospělí členové rodiny. P.s. Ještě něco - kokain dost poškozuje nosní sliznici a obyčejně se šňupe. Pokud začne mít syn problémy s krvácením z nosu, může to znamenat že užívá.