Verone
Ahoj,chtela bych se zeptat,jakym zpusobem se vlastne urcuje kdo uz je fetak a kdo neni? Ruzne se rika,ze jsou to lidi,co berou pravidelne kazdy den-ale kdyz si clovek spocita,ze tzv'' vikendovi uzivatele'' berou v patek,sobotu a nedeli,tak to hodi slusnych 150dni v roce a to neni zrovna malo? Jak hodnotite podle Vas kriteria,kdy se z cloveka stava narkoman?Dik za odpvoed a hezky den

Odpověděl: Bára Orlíková
Víte, v odborné terminologii se obvykle užívají jiné výrazy. Podle vztahu k droze a frekvence jejího užívání se dají lidé, kteří mají zkušenost s drogou rozdělit do těchto skupin: 1. experimentátoři - občasně a nepravidelně zkoušejí různé drogy a typy drog, často mají problémy v jiných oblastech 2. rekreační uživatelé – užívání určité skupiny drog (obvykle stimulancií a halucinogenů) se stává součástí životního stylu a trávení volného času, dosud však nevyvolává zřetelné problémy zdravotní, psychologické či sociální 3. problémoví uživatelé – užívání určité drogy vyvolává zřetelné problémy zdravotní, psychologické či sociální, přechází se na rizikovější (injekční) způsob aplikace, nejsou dosud splněna kritéria závislosti 4. závislí – splňují kritéria závislosti na návykových látkách. Hranice mezi těmito kolonkami jsou často nejasné a člověk může pomalu a postupně přejít z jedné do další. Ale ne každý, kdo užil drogu, se zařadí mezi rekreační uživatele, ne každý, kdo někdy občas drogy užíval se dostane do stadia "škodlivého užívání", kdy sice nemusí být ještě závislý, ale droga už způsobuje nějaké potíže. A ne každý, kdo pravidelně bral drogy se dostane do stadia závislosti. Frekvence užívání, kterou v dotazu popisujete, rozhodně není v pořádku a může hrozit /a taky se to zhusta stává/, že se u někoho, kdo bere každý pátek, sobotu a neděli, bude ta frekvence zvyšovat a nakonec dojde k rozvoji závislosti. Rozlišení, zda je někdo feťák nebo ne, nám v praxi moc nepomůže. Samozřejmě, že při práci s klienty považujeme za důležité informace jakou drogu berou a v jaké intwezitě, ale také jsou další věci, které je potřeba zjistit pro stanovení správného postupu a které jsou leckdy důležitější. Užívání termínu narkoman je spíše laické a zastaralé, feťák je spíš slangové označení. Co si pod tím kdo představí může být různé - někteří za feťáka budou považovat člověka, který si jednou za čtrnáct dní zakouří trávu a některým nepřijde jako feťák někdo, kdo bere pervitin každý víkend. Člověk který bere deset let denně heroin možná nebude považovat za feťáka někoho, kdo bere heroin pravidelně tři měsíce... Myslím, že Vás zajímá spíš to, kdy už je někdo na drogách závislý a kdy ještě ne. Podle klasifikace nemocí jsou kritéria závislosti tato: Závislost na návykových látkách se popisuje jako maladaptivní model užívání návykové látky, prokázaný výskytem minimálně tří z následujících příznaků během jednoho dvanáctiměsíčního období. 1. Tolerance, projevující se jedním z následujících úkazů: Potřeba nápadně zvýšených dávek k dosažení intoxikace nebo žádaného účinku Nápadně snížený účinek při užívání stejného množství návykové látky 2. Příznaky z odnětí drogy, projevující se jedním z následujících úkazů: Abstinenční příznaky typické pro danou návykovou látku Užití stejné nebo velmi podobné látky pro potlačení nebo prevenci abstinenčních příznaků 3. Návyková látka je často užita ve větším množství, než bylo zamýšleno 4. Je přítomna trvalá touha nebo neúspěšná snaha o snížení nebo kontrolu užívání 5. Mnoho času je stráveno při aktivitách nutných k získání nebo užívání návykové látky nebo ke vzpamatování se z jejích účinků 6. Důležité společenské, profesní nebo rekreační aktivity nejsou vůbec provozovány nebo jsou omezeny kvůli užívání návykové látky 7. Užívání návykové látky nepřestává, přestože je známa existence trvalých nebo vracejících se fyzických či psychologických problémů, pravděpodobně působených nebo eskalovaných užitou návykovou látkou.