Marie
Dobry den,zajimala by me jedna vec. Moje kamaradka je vystudovana zdravotni sestra.Drive brala vikendove drogy,hodne hulila travu ,pak za nejaky cas mela nejake potize s depresemi ,byla u psychologa a tam se priznala,ze to ma pravdepodobne z toho.Ted studuje VS ,ale rada by se vratila ke sve profesi. Zajimalo by me,jestli by ji mohlo ublizit,kdyby se nekdo dovedel,ze brala drogy a chce delat zdravotni sestru?Nezakazou ji cinnost? Dekuji za odpoved. Marie

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud kamarádka brala drogy, pak docházela někam za odborníkem v souvislosti s drogami a depresivními stavy, ale v současnosti se cítí v pořádku a drogy nebere, tak je na jejím uvážení, zda se vrátí k povolání ve zdravotnictví nebo ne. Ze zkušenosti můžu říct, že se mi práce ve zdravotnictví (zvláště v případě, že by měla přístup k psychofarmakům) nejeví jako zrovna bezpečné v souvislosti s možným rizikem návratu k užívání psychotropních látek. Ovšem záleží samozřejmě na tom, co předtím brala, jak dlouho abstinuje, zda je dosud s nějakým odborníkem v kontaktu... Mohlo by se stát, že její zájem o práci v této profesi je jen neuvědomovaný projev chutí na drogy a snahou se dostat blíže právě k návykovým látkám, i když se to může zdát podivné, už jsem měla příležitost s něčím podobným setkat. Ale pokud se cítí ok, je to na její volbě. Jinak informace, že brala drogy, by se neměla k budoucímu zaměstnavateli dostat, pokud by to sama neřekla (což nedoporučuji). Jediná možnost, jak by mohlo dojít k nějakým potížím, by byla následující: POkud kamarádka byla někde v léčbě, případně měla na deprese předepsanou medikaci a její praktický lékař/ka by měl záznam v kartě o tom, že měla potíže s užíváním drog. Protože je možné, že kamarádka by potřebovala pro vstup do nového zaměstnání potvrzení lékaře o tom, že je způsobilá vykonávat práci, o kterou má zájem a lékař by jí ho nechtěl vydat (z důvodu předchozího užívání) nebo by chtěl do posudku psát tuto informaci. Což by v zásadě udělat neměl, ani kdyby informaci o jejím užívání měl - protože pokud už delší dobu abstinuje, to, že v minulosti brala drogy není důvod, proč by neměla zaměstnání vykonávat. Pokud by byla nějaká takováto potíž s potvrzením o zdravotním stavu pro zaměstnavatele, tak je na místě uvážit, zda lékař má skutečně objektivní důvod nedoporučit kamarádce zaměstnání (protože skutečně není na tom tak, ať už z jakéhokoli důvodu, aby mohla práci dělat), popřípadě změnit lékaře. Pokud by se provalilo v práci (i když to je velmi nepravděpodobné), že brala drogy v minulosti, není to důvod pro výpověď ani žádný zákaz činnosti. Spíš by si na ní možná v práci dávali víc pozor. Problém by byl, kdyby začala znovu brát drogy aktuálně a navíc v pracovní době. Doufám, že Vám to takhle stačí. Pokud byste Vy nebo kamarádka potřebovala vědět víc, tak znovu napište.