Gaba
Dan
Ahoj, zajimalo by mě bližší informace k látce GHB (gaba). Konkrétně to jestli je možné při užití vyššího množství zemřít, sám jsem rekreační uživatel této látky a při opatrném zacházení s ní problémy nemám, ale zajímalo by mě jestli je tato látka nějak výrazněji nebezpečná.. Ohledně nebezpečí kombinace alkoholu a GHB vím.. zajímala by mě do jaké míry je tato kombinace nebezpečná a do jaké míry hledně kombinace s drogami typu extc, pervitin, THC, kokain..Diky Dan

Odpověděl: Jakub Minařík
GHB metabolizuje enzym CYP2D6 na cytochromu P450. Tento enzym metabolizuje řadu dalších látek včetně např. extáze. Asi 20% lidské populace má na základě genetické mutace má sníženou aktivitu tohoto enzymu, tzv. pomalí metabolizátoři. U těchto jedinců je pravděpodobnější, že nastanou nějaké vážnější komplikace právě při kombinaci s jinými látkami a i samotné GHB může mít na tyto lidi o něco výraznější účinek. Metabolismem GHB nevznikají žádné toxické produkty takže tady se není čeho obávat. Předávkování a kombinace jsou tím největším rizikem užívání GHB. Nejen kombinace s drogami ale i třeba s některými běžnými léky. Ovlivnění hormonálních hladin (např. růstový hormon) při dlouhodobém užívání může samozřejmě vést k řadě nežádoucích účinků. Užití této látky může akutně vést k těžkým a velmi závažným stavům, které mohou ohrozit i na životě, a že k tomu dochází v relativně velkém množství případů z toho důvodu, že byla špatně odhadnuta dávka. Navíc jsou poměrně velké rozdíly v citlivosti k GHB mezi různými lidmi.