Nevědomé požití drogy a co s tím
Petra
Dobrý den, celý život jsem si zakládala na tom, že jsem nealkoholovými drogami nepolíbené děvče a že to nehodlám do budoucna měnit. Včera mi jeden "kamarád" dal, aniž bych to věděla, do piva pervitin. Nevím, co ho k tomu vedlo, ale cítím se psychicky vpodstatě jako po znásilnění. Ten pocit zneužití, využití, riskování s mým zdravím, jeho drzost... No hnus. To, že je mi tak strašně špatně z pervitinu (ten člověk ho občas sám užívá, vychvaluje si jeho báječné účinky - tak předpokládám, že to, co jsem dostala, je také pervitin) mi došlo až po několika hodinách (pocity horka se studeným potem, zorničky přes celé duhovky, bolesti žaludku, nechuť k jídlu, žízeň, sucho v puse, třes rukou a pak celého těla, tep rychlý skoro na omdlení, v noci absolutní nespavost, problesky světla a tmy, fyzické pocity na zdechnutí...). Dala jsem si pět a pět dohromady, časové souvislosti, jeho narážky, prostudovala internet a když jsem ráno byla schopná, zašla jsem se své praktické lékařce, ta vypsala velmi neochotně a poměrně arogantně žádanku na vyšetřené moči, kterou jsem odnesla do toxikologické laboratoře Na Bojišt. Za týden by měly výsledky dorazit mé lékařce. Pro někoho je to možná prkotina. Pro mě ne, zvlášť, když jde o mé zdraví. Nenechám si líbit, když mě někdo použije a o to míň, když je v souvislosti s jakoukoliv drogou. Chtěla jsem mít důkaz, že mám v těle chemický hnus, který tam nepatří a s "kamarádem" si to vyříkat. Uvažovala jsem o trestním oznámení, ale vzhledem k tomu, že jsme si tu sklenici piva dali jen sami dva, myslím, že bych těžko obhajovala, že jsem si to nedala sama... Teď spousta dotazů (omlouvám se za to): Jak tedy správně postupovat, když se něco takového přihodí? Jak tomu člověku argumentovat, že ta droga může pocházet jen od něj? Dá se to dokázat? Mám právo, obdržet kopii laboratorního vyšetření? Budu ve své zdravotní evidenci vedena jako toxikomanka? Může mít i jedno užití nějaké nevratné účinky v těle? Co by se stalo, když bych byla cca týden těhotná? (snažíme se s mužem o dítě, těhotenský test si budu dělat zítra) Ještě teď se klepu vzteky, jak si může někdo něco takového dovolit. Moc Vám děkuji za trpělivost a za rady. Petra

Odpověděl: Jakub Minařík
No, vyšetřování by asi nebylo moc platné. Musel by asi kamaráda někdo vidět jak vám to tam sype a museli by mu to dokázat. To se zřejmě neudaří. Jinak jste myslím postupovala celkem správně, udělala jste, co jste mohla. Původ drogy zcela spolehlivě nezjistíte a kamarádovi to asi nedokážete. Promluvit s ním ale můžete. A pokud jste si svým odhadem jistá, tak můžete kamaráda poslat do p...atřičných mezí. A asi bych moc neargumentoval. A asi bych ho za kamaráda nepovažoval. Myslím, že zákon pamatuje na možnost do dokumentace nahlédnout, jak je to s vydáváním si nejsem jistý, mám v tom poněkud zmatek. Asi bych považoval za rozumné vydat pacientovi o nálezu potvrzení, pokud mě o to požádá. Ve své zdravotní dokumentaci budete mít záznam o výsledku vyšetření, měli by tam být poznamenány také okolnosti, za kterých se vyšetření dělalo. I jednorázové užití amfetaminu může způsobit komplikace s trvalými následky (například existují kazuistiky které se zmiňují o hypertenzi v plicním oběhu), takové komplikace jsou však velmi vzácné. Vyšetření by vám měla zajistit vaše praktická lékařka. Kdybyste byla těhotná, tak byste měla gynekologa upozornit na to co se stalo. Měl by být schopen zhodnotit riziko. Nemělo by být ale velké. Tělo si celkem umí poradit. Našim klientkám (aktivní uživatelky) se bez vyjímky rodí zdravé děti. To, že jste vzteklá, je celkem pochopitelné. Nedivím se vám. Kdybyste měla ještě pocit, že chcete něco vědět, napište. :-)