pervitin a testy
mumu
Chtela jsem se zeptat, pokud nekdo uziva pervitin a musi jit na vysetreni, ktere se sklada z odberu krve, popr. moci (napr. vysetreni proti borelioze) da, se i pri techto testech poznat, zda dotycny bere drogy, nebo je na to potreba nejaky specialni test na pritomnost drog v organismu? A pokud jiz lekar zjisti pritomnost drog v tele, jak postupuje? Oznamuje to nekam dal? Existuji pro lekare nejaka pravidla jak postupovat v techto pripadech? Je to nejak legislativne opatreno? Jako napr. ze lekar ma povinnost ohlasit to policii atd...? Dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Při běžném vyšetřneí u lékaře kvůli onemocnění, kde není souvislost s drogami, se testy na drogy nedělají. Na detekci drog v organismu jsou potřeba speciální testy, jiné testy přítomnost drog neprokážou. K tomu, aby lékař chtěl dělat test na přítomnost drog, by musel mít skutečně speciální důvod a to se mi ve Vašem případě nezdá pravděpodobné. Navíc, i kdyby byl hypoteticky test proveden a byl pozitivní, lékař je vázán lékařským tajemstvím a nemůže bez souhlasu pacienta (pokud je plnoletý), informaci poskytovat dál. Trochu složitější by to bylo, kdyby se jednalo o člověka, kterému je pod 18 nebo ještě hůř, pod 15 let. Rozhodně lékař tuto informaci neposkytuje policii. Užívání drog jako takové trestné není, takže k tomu není důvod. Proč se na to vlastně ptáte?