Jak se zachovat
Prosím o radu,synovy je 20 let,odmaturoval,chodí do práce s tím,ze je přijatý na VŠ dálkové studium.Jeho problém je v alkoholu a marihuane.Snažili jsme se o dohodu pravidel a dávali mu nové šance,které vždycky porušil.Po škole-a teď i po práci-zůstává s kamarády v hospodě,nechodil pak často do školy a dnes jsem zjistila,že to udělal bez omluvy i v práci.Peníze utratí brzy po výplatě pouze za pití,cigarety,marihuanu/pokud se platí-to nevím/ a jídlo.Při kontaktu s námi lže nebo to odmítá rozebírat,je nervozní.ukřivděný,hodně se lituje a hledá chyby u druhých.Je hodný kluk,ale neumí najít sám sebe a rád se nechá vtáhnout do party.Jak se zachovat,když cesta "po dobrém" nikam nevede?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, velice Vám děkuji za Váš dotaz i za upřímnost, se kterou kritizujete svoje vlastní chyby ve výchově. Samozřejmě, že rodina má na utváření osobnosti velký význam. A jak se sama zmiňujete, tak jak přílišná direktivita, tak i přílišná benevolence, nejsou optimální výchovnou metodou. Nicméně Vašemu synovi je již 20 let, dokončil školu a začal pracovat. Na jednu stranu je dospělý, na druhou stranu mu život s Vámi mnoho věcí usnadňuje. A nikdo z nás se nevzdává svého pohodlí rád! Každý jsme si prošli procesem dospívání, kdy jsme si uvědomili, že život není jen zábava, ale i povinnosti a odpovědnost. Na cestě do dospělosti je to krok, který musíme udělat všichni. Není to však krok jednoduchý. Mnoho rodičů má pocit, že svoje dítě v tuto chvíli ztrácí a připadají si zbyteční. "Dítě" je už dost staré na to, aby za něj rozhodoval rodič, a ani si do rozhodování nenechá zasahovat. A jestliže si dokonce vydělává, nepotřebuje ze strany rodičů ani finanční zajištění. Ruku v ruce s touto svobodou by však měla jít i zmiňovaná odpovědnost. Syn s Vámi bydlí, ale nedodržuje pravidla vzájemného soužití, na kterých jste se dohodli. Za to by měl nést zodpovědnost. Jestliže se domlouváte na pravidlech, měli byste se dohodnout i na tom, co se stane, když je nebude dodržovat. Na těchto sankcích však musíte trvat, proto "vyhrožujte" jen tím, co si pak ustojíte. Jak byste jinak mohli chtít po synovi dodržování nějakých pravidel, když je sami porušíte tím, že ustoupíte z toho, na čem jste se dohodli? Budete-li domluveni (všichni tři) na tom, že Vám bude přispívat na nájem, pak byste měli trvat například na tom, aby se v momentě, kdy Vám peníze nedá, odstěhoval. Samozřejmostí je jednotný postup obou rodičů, a proto bych Vám doporučila si nejprve vše ujasnit s manželem. Teprve pak si oba současně promluvte se synem. Nikdo Vám sice neslíbí, že "to zabere", ale rozhodně je to jeden z dobrých (a pro mnohé nesnadných) způsobů, jak společně fungovat. Doufám, že jsem Vám alespoň částečně odpověděla na Vaši otázku, ale v případě, že by odpověď nebyla dostačující, obraťte se na naši poradnu znova. S pozdravem, Gabriela Koryntová.