pro pani Baru Orlikovou
andilek
Dobry den. Pamatujete si na me jeste? Naposled jsem psala okolo ledna. moc hezky jste to tu zmenili. je fajn ze muzu relativne rychle najit i starsi vzkaz. Ale o tom jsem psat nechtela. Zase bych potrebovala poradit. psat o tom jak se vyvijel nas vztah by bylo na dlouho a asi bych vas tim nepotesila. snad jediny pozitivni je, ze jsme si poridili pejska. jinak je na me porad zlej a ja porad nemam silu odejit. Hodne pije, hraje bedny a mysli si ze za to muzu ja. kdyz jsme doma, radsi utece do hospody. vcera prisel z prace a z hospody ve tri hodiny rano, rekl ze se musime rozejit, ze je nemocnej, ze chlasta, hraje bedny.... a ze da psa do utulku, proda televizi a pracku a pojede si do prahy dat zlatou..... myslela sem ze ho to do rana prejde, ale prvni co rano rekl ze nepujde do prace a ze jede do prahy, nakonec odesel. ptala jsem se ho jak mu muzu pomoct, co pro nej muzu udelat, prej nevi, je nestastnej a nebavi ho to. myslela jsem jestli by nemohl do nemcic na nejakou dobu, aby si to pripomnel. to prej nejde, ze by prisel o praci a o bydleni.tak me napadlo ze by mohl jet za kamaradem, kterej byl s nim v nem a abstinuje. ted ma pet dni volno tak ze by tam jel na vikend. myslite ze by mu to pomohlo? ale rikal neco ze by zajeli do prahy za dalsima kamaradama...mam o nej strach. ted nam jeste prisel doplatek za elektriku, je to dost penez, mozna i to ho rozhodilo. No, jak tak na to koukam, je to docela chaoticky. ale nemam moc cas nad tim premejslet. byla bych moc rada kdyby jste mi nejak poradila, jak mu muzu pomoct, ceho se mam vyvarovat a tak. moc dekuju za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že v tuhle chvíli byste potřebovala pomoc hlavně Vy. Chápu, že není jednoduché od přítele odejít, ale podle toho, co popisujete, je situace čím dál horší. Nemáte odpovědnost za jeho život a nejste odpovědná za jeho problémy. Přítel není schopný trávit volný čas s Vámi, hodně pije, utrácí peníze za automaty, a vyhrožuje, že si "půjde dát zlatou". Přitom není schopen uvažovat o léčbě, protože by přišel o práci a bydlení. Pokud ovšem bude ve svém životním stylu pokračovat dál, dřív nebo později na ztrátu práce a zázemí dojde. Jestliže ho rozhodí i nedoplatek za elektřinu, tak to není úplně v pořádku. Chce se s Vámi rozejít, protože nezvládá ani svoji závislost ani vztah. Vy se snažíte, ale snažíte se příliš - není možné ho změnit, udržet ve vztahu a zachránit proti jeho vůli. Omlouvám se, pokud jsem příliš tvrdá, ale upřímně - zatím Vaše snažení o jeho záchranu a udržení vztahu k ničemu moc nebylo a do budoucna to tak nejspíš zůstane. Vztah drží jen na Vašem oboustranném zoufalství, což není dobrá deviza. Vy o něj máte neustále obavy, kontrolujete ho, jste nešťastná a necháte se využívat a Váš přítel se potápí do závislosti, nezvládá běžné praktické věci, osočuje z toho Vás a zřejmě do vztahu není schopen nic vložit a možná ho vaše péče a snahy o záchranu obtěžují. Vašemu příteli a vašemu vzájemnému vztahu těžko pomůže, že přítel odjede někam na pět dní, zvlášť když je možné, že místo odpočinku pojede pařit do Prahy. Zkuste přemýšlet o tom, zda by nebylo od věci zajít se někam poradit. Protože to, že přítel má problém, je zjevné a on s tím nehodlá nic dělat - jenže problém nemá jen on, ale i Vy, a s tím se něco dělat dá, pokud se k tomu rozhodnete. Vím, že je strašně těžké takový vztah ukončit, po tom, co do něj člověk tolik vložil. Vím, že stále čekáte na nějakou změnu, na to, že to bude lepší. Ale o té nabídce někam zajít a poradit se s doborníkem uvažujte. Přinejmenším budete mít v téhle nelehké situaci nějakou podporu. Zatím přeji hodně štěstí.