nenapadna pomoc
lemunka
Ahojte, chtela bych se poradit. Mam kamarada, na kterem mi moc zalezi. Bohuzel asi pred pul rokem presel z koureni travy na pervitin. Samozrejme me ujistuje, ze to ma pod kontrolou a bere to jen vikendove. Vim, ze ma problemy a neni spokojen se svym soucasnym zivotem, jen o tom nechce mluvit. Navic, se pohybuje mezi lidmi, kteri berou drogy a tahaji ho s sebou dolu. Bojim se, ze nedodela skolu (stredni) a vubec, ze se z nej stane zavisla smazka a kdo vi,co jeste. Rada bych mu nejak pomohla,ale vim,ze premlouvani, ani hrozby, nadavky nepomuzou. Nevidam se s nim moc casto,protoze jsem se prestehovala, ale mame spolu za 2 tydny zcuka a ja mam obavy, jak jeho uzivani drog postoupilo a nevim, jak bych se spravne mela zachovat. Nechci ho odsuzovat,ale zaroven bych mu chtela nejak nenapadne pomoci najit cestu z toho ven. Dekuji za radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Obávám se, že "nenápadně pomoci" asi nepůjde. Podle Vašeho popisu to vypadá, že kamarád sklouzává do potíží poměrně rychle, ale zatím si nechce moc připustit, že má nějaký problém a tudíž nelze moc předpokládat, že ten problém bude chtít řešit. Pokud on sám nemá zájem svoji situaci měnit, tak mu mnoho nepomůžete - je to bohužel pouze na něm a neexistuje žádný zázračný návod, jak ho z užívání pervitinu dostat. Můžete s ním o tom promluvit, říct mu, že o něj máte obavy, ale pokud on sám nebude chtít něco dělat, tak s tím nic moc nezmůžete. Je možné mu samozřejmě předat kontakt na tuto poradnu, pokud by o to měl zájem a může anonymně probrat svoji situaci a zvážit, co se dá dělat. Můžeme mu pak doporučit, kam by se mohl obrátit osobně, pokud by o to stál. Je mi líto, že Vám nemohu poskytnout nějaké příznivější informace. Buďte na sebe opatrná. Nenechte se do kamarádových problémů přiliš zatáhnout a nedejte se zlákat k užití drogy - často se setkáváme s tím, že nakonec začne drogy brát i ten, kdo chtěl původně pomáhat kamarádům z drog ven - dá se přesvědčit k užití drogy, aby lépe pochopil, jaké to vlastně je... Tak držím palce. Když by bylo potřeba, napište nebo ať napíše Váš kamarád, pokud bude chtít.