poradtě prosím
Dobrý den, potřebovala bych poradit, jak mám poradit. Jedná se o mou kamarádku 37 let, a její dceru 17. Dnes se kamarádke dozvěděla, že její dcera si píchá pervitin. Když jsme o tom s kamarádkou mluvili, zjistili jsme, že tomu hodně věcí nasvědčuje. Její dcera s ní moc dobře nevychází, klidně jí řekne, že je k...a, p..a.....je taková hodně zlá. Teď jim utekla, nechce říct kde je, ale tvrdí že je na brigádě a že se před začátkem školy vrátí. Podle zdrojů je to pravda. Kamarádka by potřebovala poradit, jak jí dostat k doktorovi a na testy, popřípadě na léčení a kam. Jedná se o to, že domluvit se s ní, aby šla dobrovolně k doktorovi asi nepůjde a při razantnějším zacházení jim akorát zase uteče. Jenže za chvilku jí bude 18 a to kamarádka už nezmůže nic. Myslím, že potřebujou poradnu celá rodina, ale jak teď pomoct té dceři, hlavně aby jsme to ješně něčím nezhoršily. Mockrát děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuju Vám za dotaz. Je vidět, že chcete svojí kamarádce pomoct a není Vám její situace lhostejná. V těchto chvílích jí jste jistě velkou (a možná jedinou) oporou. Z Vašeho dotazu není zcela zřejmé, zda jste si naprosto jistá, že kamarádčina dcera užívá nitrožilně pervitin, nebo jste k tomuto závěru došly během společných rozhovorů. Jak sama píšete, potřebovali by poradnu celá rodina, ale nyní chcete pomoci dceři. Kdo ví, do jaké míry potřebuje pomoct dcera a do jaké její rodiče. Tak či onak, pomoct lze člověku jenom v případě, že pomoct chce. Situace, kterou popisujete, tak nevypadá. Pravděpodobně máte pravdu v tom, že dobrovolně dceru kamarádky nikam nedostanete, ale můžete to zkusit. Jediné, co lze v takovéto situaci poradit, je komunikovat. Najít okamžik, kdy se všichni zúčastnění (nebo alespoň někteří) sejdou a bez výčitek, výhružek, pláče a vzteku, si o všem promluví - o svých pocitech, obavách, o tom co by chtěli změnit. Pak se mohou pokusit domluvit na pravidlech, jaká budou společně dodržovat.Nejde o to, aby doma začal fungovat totalitní režim, ale o to, aby byla situace a pravidla všem jasná. Někdy je potřeba, aby se podobného setkání účastnil odborník. První krok je však na rodině, která musí stát o nějakou změnu a být pro ni ochotna něco udělat, obětovat. Samozřejmě existuje i způsob, jak dceru dostat na testy a k lékaři násilím - je to pořád dítě, za které ze zákona nese zodopvědnost jeho rodič. Ale než se tak rozhodnete, zvažte všechna rizika. Je dost pravděpodobné, že dcera uteče a k rodičům ztratí veškerou důvěru. Bohužel neexistuje na podobné situace žádný jednoduchý a rychlý recept. Zpravidle jde o běh na dlouhou trať. Někdy můžete začít tím, že si celá rodina promluví, jindy tím, že si zajde do poradny matka s otcem. Z dotazu není zřejmé, odkud jste, resp. Vaše kamarádka, ale budete-li potřebovat kontakt na nějakého odborníka (psycholog, K-centrum, poradna pro mezilidské vztahy, rodinná poradna atp.), nebojte se na nás znovu obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.