Závislost na pervitinu.
sestra
Jsem zdravotní sestra. Pracuji na Urgentním příjmu..všimla jsem si u svého kolegy-ošetřovatele, že během tří měsíců rapidně zhubnul..má změny chování..je hyperaktivní...chodí často na záchod a trpí bolestí hlavy a břicha....Napadlo mne jestli nebere pervitin...Při kontrolních odběrech krve, jsem ho přesvědčila ať si raději vezme i moč a tajně mu nechala udělat rozbor na toxikologii...má domněnka se potvrdila...v moči vyšly pozitivní metamfetaminy..... Neřekla jsem mu to...nevím jak na to....chtěla bych mu pomoct...nechci aby ho vyhodili....i když jsem si všimla, že se na oodělení ztracejí občas léky obsahující ketamin apod. Na Zdravce jsem pracovala v protidrogovém centu a setkávala se velmi často se závislými lidmi..ale nevím jak správně bych měla postupovat v tomto případě...když se jedná o mého kolegu-kamaráda.Věřím, že mi pomůžete nalézt nějaké řešení....Děkuji a jsem s pozravem...Soňa.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Soňo, děkuji Vám za dotaz a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte. Často nám píší rodiče a chtějí po nás adresu lékárny, kde by si obstarali testy na drogy, aby mohli otestovat svoje dítě. Zarazí je však otázka, kdy se ptáme na to, co udělají v případě, že bude výsledek pozitivní. Vy výsledek znáte, ale Váš kamarád ani netuší, že jste mu udělala testy. Jak sama píšete - je to Váš kolega, ale také kamarád. Navíc to vypadá, že v práci krade léky. V současnosti ho kryjete, aniž on to tuší. Myslím si, že jen těžko můžete někomu pomoci, když si s ním nepromluvíte. Samozřejmě to nebude jednoduchý rozhovor a nedivím se, že nevíte jak na to. Zvažte, do jaké míry je potřebné, mluvit o Vašem tajném testu. K čemu by to mělo vést. Vždycky s ním můžete hovořit o svých obavách, dojmech a pocitech. Můžete se mu svěřit s domněnkou (i vzhledem k Vaší praxi), že užívá metamfetaminy. Možná budete první, kdo mu řekne, jak se jeho chování za poslední dobu změnilo. Můžete ho upozornit i na to, že jste si všimla, že se ztrácejí léky a že tím ohrožuje i Vás (což byste si neměla nechat líbit). A v neposlední řadě mu můžete nabídnout pomoc. Dobře však zvažte, do jaké míry se v této pomoci budete angažovat. Jistě sama víte, jak může být pomáhání kolegovi-kamarádovi riskantní. Doporučila bych Vám nabídnout kamarádovi pomoc při vyhledání odborné pomoci. Zároveň bych se s ním opkusila domluvit např. na tom, že bude dodržovat pravidla ve smyslu pracovní dohody (tedy např. nekrást, nechodit do práce pod vlivem drog, dělat svou práci dobře a zodpovědně) a v případě, že to tak nebude, měla byste o tom mluvit s kolegy a nadřízenými. Reakce Vašeho kamaráda na takovýto rozhovor mohou být různé - může být rád a dokonce začít něco dělat, nebo alespoň slibovat, ale může se i velmi rozlobit. Zkuste se připravit i na tuto variantu. Každý někdy může udělat chybu a je potřeba mu nabídnout pomoc. Odmítne-li ji, musíte se postarat alespoň o sebe. S podravem, Gabriela Koryntová.