lesanka
Dobry den. Tezko se mi diva na kamarada, ktery huli travu a lze sam sobe, ze mu to dodava lepsi vnimani reality, ze vidi veci pravdiveji atp. mam o nej strach, protoze kdysi vyzkousel i jine drogy, ma v zivote spoustu neresenych problemu, stale odsouva to poctive "podivani se problemu" do oci, spis bych rekla ze unika. O Cannabis tvrdi, ze ji povazuje za stejne lecivou rostlinu jako medunka nebo mata... Vim ze nemuzu nikomu mluvit do zivota, ale chci se zeptat, jak se clovek zbavuje zavislosti, jak muze dojit k tomu, ze se ji zbavit chce, a muzu pro nej neco udelat ja? je to clovek, na kterem mi zalezi, vazim si ho pro spoustu veci, ale mam obavy, aby za chvili nebyl uplne mimo realitu, i kdyz on sam bude tvrdit opak. Dekuju za odpoved a za moznost poradny.

Odpověděl:
Dobrý den, ptáte se, jak se člověk zbavuje závislosti. Nepíšete ale o tom, zda Váš kamarád už na marihuaně závislý je a takto přes internet se to dá obtížně posoudit. Navíc bývá závislost na marihuaně spíše výjimečná záležitost, obvykle se jedná spíše o zneužívání, které sice může přinést řadu potíží, ale nemá známky závislosti. Chápu, že o něj máte strach, že se bojíte, "aby do toho nespadl". To, že tvrdí, že "mu to dodává lepší vnímání reality, že vidí věci pravdivěji, atp.", pro něj asi momentálně pravda je. Je sice smutné, že kvůli pohledu na věci "pravdivěji" si musí "něco dát", ale v tuhle chvíli s tím asi moc neuděláte. Ze začátku každá droga spíš "dává" než "bere". A jemu pravděpodobně něco "dává". Až mu začne i brát, třeba změní na celou záležitost pohled. Co pro něj můžete udělat? Můžete mu klidně říct, že Vám na něm záleží, že si ho vážíte pro tu spoustu jiných věci, ale zároveň byste mu měla dát jasně najevo, že jeho užívání marihuany neschvalujete, a co si třeba myslíte o jeho "unikání". Záleží na tom, jak blízký máte vztah, a co si můžete dovolit. Máte taky obavu, aby za chvíli nebyl úplně mimo realitu. Je něco, co naznačuje, že už se to začíná dít? Můžete ho na to upozornit. Ale to, jestli s tím něco bude chtít dělat, jestli si to přizná, záleží jenom na něm. Sama pro sebe si pak určete hranice, co si ještě bude moct dovolit, a co už ne, aby to pro Vás bylo ještě v pořádku. Tak hodně štěstí a kdyžtak se ještě ozvěte.