co dělat?
wwwwwwwww
Dobrý den!mám kamarádku a mám o ní strach.Poprvé vyzkoušela kokain asi před rokem-bylo ji zle,řekla že to už nikdy neudělá.Asi před dvěma měsíci začala opět experimentovat-aby nebyla unavená a mohla ,propařit' noc.Neřešila jsem to,protože mi přišlo,že to bylo opět jen pro jednou.Studujeme spolu,mám k ní blízko,ale bojím se jí dělat ,přednášky',aby se mi nestranila.Vim,že kdybych začala mluvit o tom,co se jí může stát,tak se mi jen vysměje,že zbytečně vyšiluju(zkoušeli to už jiní).Dřív si šňupla třeba jen 1x za 2 týdny,ale teď to vypadá,že šňupe obden nebo snad už každý den..(teď je to pervitin)umanula si,že zhubne.Byla jsem pryč 2 týdny.Má sice -6 kg,téměř nic nejí,jen pije a šňupe,říkala mi,že jí z toho už je trochu špatně - málem omdlela,mívá křeče,ale vůbec to neřeší,nic si nepřipouští.Vidí to jako výbornou věc-hubnout,mít plno energie,bavit se..Bojím se,že zkolabuje.Co dělat s člověkěm,který nechce nic slyšet?díky moc za odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
No, myslím, že mnoho udělat nemůžete. Kamarádku teď drogy dosti baví (a ony takhle na začátku zábavné jsou). To nezábavné přijde až později, se závislostí. Zatím celkem o nic nejde, alespoň kamarádka má ten pocit. Jinak máte celkem pravdu, důvod k obavám by jistě byl na místě, frekvence užívání má vzestupnou tendenci, přešla na pervitin, který má protrahovaný účinek a je mnohem levnější. Když takhle bude pokračovat, tak závislosti neunikne, i když ještě nějakou dobu může užívat, aniž by se závislost rozvinula. Kamarádka teď nechce nic řešit, je efektem pervitinu oslněná, připadá si nejkrásnější, nejchytřejší, nejsilnější, má pocit, že se jí všechno daří a přitom nemá žádné nežádoucí účinky. Až se objeví první obtíže spojené s užíváním drog, toxická psychoza, stavy vyčerpání, ... tak možná začne uvažovat o tom, jestli dál brát, nebo ne. Z toho také vyplývá co můžete nyní udělat. V podstatě nic. Přednášky kamarádce nedělejte. Maximálně se můžete zatvářit starostlivě a upozornit jí, že bere skoro denně. A že to je už docela hodně. Taky bych jí upozornil na to, že jako anorektikum (lék proti hladu) je pervitin sice prima, ale že přibere hned, jak jej vysadí. Skoro stejně rychle jako hubnula. Výrazněji jí můžete pomoci až se dostane do potíží kvůli drogám. To pak bude motivovaná něco změnit a vy jí v tom můžete pomoci. Když k tomu dojde, je třeba být opatrná, netlačit ji, spíše nabízet řešení, ... To co můžete udělat hned je motivovat kamarádku ke kontaktu s poradnou. O to by mohla mít zájem i když není motivovaná něco měnit. No, držím palce a přeju hodně trpělivosti. A dejte pozor, ať si nedáte s kamarádkou. Nebyla byste první. A když bude třeba, tak ještě napište. :-)