žloutenka
Eva
Dobrý den, chtěla sem se zeptat, jak se na člověku dá poznat, že má žloutenku??? Jaké jsou její příznaky? Je pravda, že typ B se v lidském těle vyléčí sám bez pomoci lékaře? Děkuji za odpověď. P.S.: Jen se o takovéto věci hodně zajímám, protože v mém okolí mnoho lidí bere nitrožilně drogy!...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, děkuji Vám za dotaz. Typickými příznaky žloutenky jsou únava, bolesti kloubů, tlak v pravém podžebří, tmavé zabarvení moči, světlejší stolice, zežloutnutí očního bělma a v některých případech i zežloutnutí kůže. V počáteční fázi lze žloutenku typu B dobře léčit, i když existuje možnost, že akutní infekce bude velmi těžká a léčba se nezdaří, postižený zemře. Je to ale vyjimečné. V 10% přechází do chronické podoby. Proti žloutence typu B existuje v ČR očkování. V případě, že se pohybujete mezi lidmi závislými na drogách, vřele bych Vám toto očkování doporučila. Žloutenka typu C má nenápadnější průběh v akutní fázi, ale do chronické podoby přechází až v 80%. V současnosti se u nás dá léčit, ovšem léčba není 100% úspěšná. Inkubační doba u žloutenky typu B je 2-6 měsíců, typu C 2-23 týdnů. Nejsou-li léčeny, hrozí u obou rakovina jater, resp. smrt. K druhé části Vaší otázky - ano, virus může tělo samo eliminovat. Na proběhlou žloutenku pak ukazují jen protilátky, které u žloutenky typu B zajišťují doživotní imunitu, u žloutenky typu C nikoliv. Rozhodně se na to nelze spoléhat. V případě podezření na nákazu žloutenkou je rozumné a nezbytné vyhledat lékaře. V případě, že by se někdo ve Vašem okolí domníval, že je nakažen, můžete mu doporučit navštívit praktického lékaře nebo hepatologickou poradnu, kde mu udělají testy. V případě, že byste v tomto ohledu potřebovala nějaké další informace, nebo kontakty, nebojte se na nás opět obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.